اسکیت09121507825-اموزش اسکیت 09121507825-فدراسیون اسکیت-اسکیت نمایشی-اسکیت هاکی-اسکیت سرعت-اسکیت اگرسیو-باشگاه اسکیت09121507825-فروشگاه اسکیت و اسکی و اسنوبرد 09121507825-فدراسیون اسکی واسنوبرد-اسکی-اسنوبرد-پاتیناز-امادگی جسمانی و ایروبیک-دوچرخه سواری-کوه نوردی پرواز اتومبیلرانی وموتورسواریwww.iranskating.com www.skatingiran.com www.skatingiran.ir www.varzesh1.com iran skatining iran skate skatingiran skate iran skate skating

  فروش و نصب رایگان انواع شیرهای ظرفشویی و سینک  09361091423   اسکیت-فدراسیون اسکیت-اموزش اسکیت-هاکی-سرعت-اگرسیو-اسکیت نمایشی-اسکیت هاکی-اسکیت سرعت-اسکیت اگرسیو-اسکیت نمایشی-فروشگاه اسکیت و اسکی و اسنوبرد-فدراسیون اسکی واسنوبرد- اسکی-اسنوبرد-پاتیناز-امادگی جسمانی و ایروبیک-دوچرخه سواری-کوه نوردی پرواز اتومبیلرانی وموتورسواری  اسکیت-فدراسیون اسکیت-اموزش اسکیت-هاکی-سرعت-اگرسیو-اسکیت نمایشی-اسکیت هاکی-اسکیت سرعت-اسکیت اگرسیو-اسکیت نمایشی-فروشگاه اسکیت و اسکی و اسنوبرد-فدراسیون اسکی واسنوبرد- اسکی-اسنوبرد-پاتیناز-امادگی جسمانی و ایروبیک-دوچرخه سواری-کوه نوردی پرواز اتومبیلرانی وموتورسواری   اسکیت-فدراسیون اسکیت-اموزش اسکیت-هاکی-سرعت-اگرسیو-اسکیت نمایشی-اسکیت هاکی-اسکیت سرعت-اسکیت اگرسیو-اسکیت نمایشی-فروشگاه اسکیت و اسکی و اسنوبرد-فدراسیون اسکی واسنوبرد- اسکی-اسنوبرد-پاتیناز-امادگی جسمانی و ایروبیک-دوچرخه سواری-کوه نوردی پرواز اتومبیلرانی وموتورسواری  فروش و نصب رایگان انواع شیرهای ظرفشویی و سینک  09361091423

فروش اسکی و اسنوبرد- چوب اسکی-بوت-اسکی-کاپشن-کلاه-دستکش-عینک اسکی- سایر-لوازم اسکی-الپاین و اسنوبرد09121507825  فروش اسکیت اموزشی –اسکیت نمایشی-اسکیت سرعت  اسکیت-اموزش اسکیت به صورت اکادمیک از پایه تا قهرمانی توسط مدرس و مربی رسمی فدراسیون اسکیت

موضوع سایت:( اسکیت اسکیت هاکی اسکیت سرعت  اسکیت اگرسیواسکیت نمایشی اسکی واسنوبردپاتینازامادگی جسمانی و ایروبیک دوچرخه سواری کوهنوردی پروازاتومبیلرانی وموتورسواری ) مدیریت:مرادی 09121507825 

بازرگانی مرادی و شرکا

کاشی کاشی ریزکاشی تزیینی کاشی شیشه ای کاشی استیل ایینه گرانیت سرامیک سرامیک گرانیتی شیشه بلوک شیشه ای فروش شیرالات هود سینک گاز اکسسور فروش کاشی کاشی ریز و شیشه ای وتزیینی و سرامیک لوازم بهداشتی ساختمانی

کاشی کاشی ریزکاشی تزیینی  کاشی شیشه ای کاشی استیل ایینه  گرانیت  سرامیک سرامیک گرانیتی شیشه بلوک شیشه ای فروش شیرالات هود سینک گاز اکسسور فروش کاشی کاشی ریز و شیشه ای وتزیینی و سرامیک لوازم بهداشتی ساختمانی کاشی و سرامیک کاشی ریز کاشی تزیینی کاشی شیشه ای کاشی استیل ایینه گرانیت سرامیک سرامیک گرانیتی شیشه بلوک شیشه ای چسب کاشی کاشی ریز کاشی تزیینی کاشی شیشه ای کاشی استیل ایینه گرانیت سرامیک سرامیک گرانیتی شیشه بلوک شیشه ای سینک هود گاز شیر آلات اکسسوری  فروش سینک اجاق گاز هود شیرآلات وان جکوزی و

 

فروش لوازم بهداشتی ساختمان

انواع کاشی ،سرامیک و گرانیت

شیر آلات : شیبه ، قهرمان ، راسان ، جمیل ، اخوان ، kwc , gromix,grohe, idro

سینک ظرفشویی : اخوان ، استیل البرز ، مس ، کن ،leto

هود آشپزخانه : اخوان ، استیل البرز ، بیمکث ، کن ، مس ،درسا ،leto

صفحه اجاق گاز و فر توکار : اخوان ، استیل البرز ، تابان ،آریستون ، leto

توالت فرنگی ، ایرانی و دستشویی کابینتدار خارجی

وان ، جکوزی ، کابین دوش ، زیردوشی

چسب کاشی ، سرامیک ، پودر بند کشی و چسب بتن

فلاش تانک : ایران ، محک ، قهرمان

مصالح ساختمانی و عایق آبندی

فروش کاشی کاشی ریز و شیشه ای وتزیینی و سرامیک لوازم بهداشتی ساختمانی کاشی و سرامیک کاشی ریز کاشی تزیینی کاشی شیشه ای کاشی استیل ایینه گرانیت سرامیک سرامیک گرانیتی شیشه بلوک شیشه ای چسب کاشی کاشی ریز کاشی تزیینی کاشی شیشه ای کاشی استیل ایینه گرانیت سرامیک سرامیک گرانیتی شیشه بلوک شیشه ای سینک هود گاز شیر آلات اکسسوری  فروش سینک اجاق گاز هود شیرآلات وان جکوزی و ...

فروش لوازم بهداشتی ساختمان

انواع کاشی ،سرامیک و گرانیت

شیر آلات : شیبه ، قهرمان ، راسان ، جمیل ، اخوان ، kwc , gromix,grohe, idro

سینک ظرفشویی : اخوان ، استیل البرز ، مس ، کن ،leto

هود آشپزخانه : اخوان ، استیل البرز ، بیمکث ، کن ، مس ،درسا ،leto

صفحه اجاق گاز و فر توکار : اخوان ، استیل البرز ، تابان ،آریستون ، leto

توالت فرنگی ، ایرانی و دستشویی کابینتدار خارجی

وان ، جکوزی ، کابین دوش ، زیردوشی

چسب کاشی ، سرامیک ، پودر بند کشی و چسب بتن

فلاش تانک : ایران ، محک ، قهرمان

مصالح ساختمانی و عایق آبندی

09121507825

09361091423

مرادی

جرم گیر

کاشی کاشی ریز کاشی تزیینی کاشی شیشه ای کاشی استیل

ایینه گرانیت سرامیک سرامیک گرانیتی شیشه بلوک شیشه ای

09121507825

کاشی  کاشی ریز  کاشی تزیینی  کاشی شیشه ای   کاشی استیل  کاشی دیوار کشی حمام  کاشی اشپزخانه

ایینه  گرانیت  سرامیک   سرامیک گرانیتی

فروش انواع کاشی ریز ایرانی و خارجی برای ساخت تابلو  و ایینه با

کاشی  کاشی ریز  کاشی تزیینی  کاشی شیشه ای   کاشی استیل  کاشی دیوار کشی حمام  کاشی اشپزخانه

ایینه  گرانیت  سرامیک   سرامیک گرانیتی

09121507825

09361091423

مرادی

کاشی استیل

سرامیک

ایینه

کاشی شیشه ای

سرامیک گرانیتی

کاشی ریز

گرانیت

کاشی تزیینی

کاشی

تاریخچه تكامل هنر و صنعت سرامیك در جهان

اولین دگرگونی مهم در این صنعت اختراع چرخ سفالگری است . در حقیقت استفاده از چرخ سفالگری ( احتمالا قدیمیترین ماشین بشر ) بیانگر آغاز مكانیزه شدن این صنعت است .
در حدود هزارهء سوم پیش از میلاد مصریان از چرخ سفالگری استفاده می كردند . اگر چه مصریان از زمانهای بسیار قدیم یعنی تقریبا از آغاز دوران كشف سفال با لعاب آشنایی داشتند ولی با این همه اكثر سفالهای دوران باستان در اغلب نقاط جهان بدون لعاب اند .
در درخشان ترین دوران تمدن یونان در عصر پریكلیس ( قرون پنجم و چهارم پیش از میلاد ) تزیینات زیبا و مشهور سفالهای یونانی آغاز می شود . تصاویری كه از آن دوران در دست است نشان میدهد كه در آن زمان هنوز از چرخ سفالگری پایی استفاده نمی كردند .
این تصاویر صحنه هایی را نشان می دهد كه شاگرد سفالگر چرخ سفالگری را با دست می گرداند . در آغاز سدهء سوم پیش از میلاد در یونان چرخهای پایی رواج یافتند .
در دوران باستان تمدن روم نقش مهمی در تكامل صنعت سفال نداشته است . سفالهای رومی اصولا برای مصرف ساخته می شده اند و دارای ارزشهای هنری و تكنیكی خاصی نیستند .
در گوشهء دیگری از جهان یعنی در چین سفالگری بیشتر از هر مكان دیگری پیشرفت كرده بود . چینی ها از همان دوران نوسنگی برتری خود را در این صنعت به نـــمایش گذارند حرارت كوره های آنها در دوران باستان تا 1200 درجه می رسیده است . در حالی كه در دیگر مراكز سفالگری اروپا و آسیا حرارت كوره ها از كوره ها 800 تا 900 درجه تجاوز نمی كرده است .
در حفاری هایی كه در چین انجام شده ظروف استون ور بسیار مرغوب سفید رنگ متعلق به 1400 سال پیش از میلاد به دست آمده است . در حفاریهای انجام شده در نزدیكی هنگ چو پرسلین های لعابداری كه درجه حرارت 1200 پخته شده اند مربوط به 1000 سال پیش از میلاد كشف شده است .
بدین ترتیب برای این صنعت در دوران باستان چین حتی عنوان سفالگری نیز نمی تواند صحیح باشد چرا كه چینی ها در هزاره اول پیش از میلاد مدتها بود كه مرحله ساخت سفال را پشت سر گذاشته و در حال ساخت ( استون ور ) و ( پرسلین ) بودند .
با گذشت زمان پرسلین های چینی نیز كاملتر و پیشرفته تر شدند به نحوی كه در دوران " هان " 200 سال قبل از میلاد تا 200 سال بعد از میلاد تقریبا همزمان با دوران اشكانیان پرسلان های چینی در حرارت 1300 تا 1400 درجه پخته می شدند نكته جالب توجه اینكه در قرون وسطی كبالت مورد نیاز برای تزیینات آبی رنگ این ظروف از معادن نایین و یا احتمالا كاشان به چین صادر می شده است پرسلین های چینی با تزیینات سفید و آبی رنگ این دوران بسیار مشهور است .
و اما سرامیك غرب در قرون وسطی به نظر می رسد این صنعت در این دوران رشد چشمگیری نداشته است . ظاهرا سفالگری لعابی در غرب در قرون وسطی رایج شد و فكر پوشاندن ظروف سفالی با لایه ای از سرب پدید آمد . در حدود اواخر سده دوازدهم بالاخره به كاربردن لعاب سربی در جهان غرب متداول شد اما به عنوان مثال لعاب قلع دار تا سده چهاردهم در فرانسه ناشناخته مانده بود ( این لعابها در عصر هخامنشی در ایران مورد استفاده بوده اند ).
هنگامی كه به سرامیك اروپا در اواخر قرون میانه یعنی سده های چهاردهم پانزدهم و شانزدهم نظر می افكنیم بیش از هر چیز نفوذ صنایع مشرق زمین و در صف اول صــنعت سرامیك ایران را می بینیم . این سه قرن و به خصوص قرن پانزدهم برای صنعت سرامیك غرب قرن تب و تاب لعاب قلعی و به عبارت دیگر قرن ماجولیكاست . در پایان این قرن ظروفی با لعاب اوپاك قلع در جزایر ماجوركا و نیز فاانزای ایتالیا با نامهای ظروف ماجولیكا و فاینس می شدند .
در چنین وضعیتی صنعت سرامیك اروپا به قرن شانزدهم پا گذاشت . در تاریخچه صنعت سرامیك در قرن شانزدهم دو شخصیت بیشتر از همه می درخشیدند : برنارد پالیسی و فرانچسكو مدیسی .
برنارد پالیسی به آزمایشات زیادی بر روی بدنه های ارتن و رولعابهای قلعی پرداخت و ارتن ورهای مشهور و ساده خود را كه در بدنه آنها از كائولین استفاده شده بود به وجود آورد .
در قرن شانزدهم یك ایتالیایی به نام فرانچسكو مدیسی از اهالی فلورانس توانست اولین پرسلین را در دنیای غرب بسازد . این نوع پرسلین ها واقعی نبودند بلكه تركیبی از شیشه و سرامیك بودند .

فرمول تقریبی بدنه خام این پرسلین به این صورت بوده است :
40 درصد شیشه 30 درصد فریت 20 درصد خاك چینی یا سنگ چخماق و 20 درصد بال كلی .
این نوع پرسلین ها نیمه شفاف بوده و توسط رنگ آبی در زیر لعاب تزیین می شدند در این قرن لعابهای كدر قلع از محدوده اسپانیا و ایتالیا خارج شده و در دلفت هلند نیز رایج شد . در قرن هفدهم در صنعت سرامیك جهان اتفاق مهمی به وقوع نپیوست . در این قرن لعاب قلع دار به وسیله هلندی ها در انگلستان رواج پیدا كرد .
در اواخر قرن هفدهم در سال 1673 میلادی لویی چهاردهم امتیازی را به لویی پانترت برای ساخت نوعی پرسلین در روئن بخشید . این پرسلین شبیه پرسلین مدیسی بود بدین ترتیب پرسلین فریتی به سرعت در شهرهای دیگر فرانسه از جمله سنت كلاد پاریس و سور رواج یافت .
در اواخر همین قرن در انگلستان نیز یك سرامیست انگلیسی به نام جان دایت موفق به ساخت پرسلان فریتی شد . بدین ترتیب صنعت سرامیك غرب وارد قرن هجدهم شد . قرن هجدهم برای صنعت سرامیك جهان قرن بزرگ تجربه و قرن طلایی صنعت سرامیك لقب گرفته است .
صنعت سرامیك از قرن هجدهم در صف اول تكامل صنعتی قرار گرفت و امروز به عنوان یكی از پیشرفته ترین صنایع مقامی را در حد صنعت الكترونیك كسب كرده است . هر چند در این قرن بدنه های جدیدی مثل پرسلین منیزیتی و یا شیشه سرامیكها ساخته شد ولی مهمترین واقعه صنعت سرامیك در قرن هجدهم تحقق آرزوی دیرین جهان غرب بود كه بالاخره پس از 400 سالی كه از آشنایی دنیای غرب با پرسلین ها می گذشت صنعت سرامیك اروپا توانست پرسلین واقعی یا پرسلین سخت را بسازد .
در اوایل قرن هجدهم فردریش آگوستوس زمامدار ساكسنی با توجه به تمایلی كه به ساخت پرسلین داشت كیماگری به نام والتروان تیشن نهاس را به خدمت گرفت و او را دور از مردم در رژی نزدیك میسن برای ساخت پرسلین زندانی كرد . در سال 1701 یك كیمیاگر 16 ساله به نام جوآن بوتگر نیز به همین ترتیب به خدمت آگوستوس درآمد و زندانی شد . نام این جوان بعدها در تاریخ صنعت سرامیك جاودانی شد چرا كه وی بالاخره در سال 1709 پس از سالها حبس موفق به ساخت اولین پرسلین سخت در دنیای غرب شد . این عمل پس از كشف یك نوع رس سفید در رگه های معادن آهن در منطقه " آو " صورت گرفت .

بوتگر دو فرمول برای بدنه داشت :
بدنه شماره 1 شامل 60 درصد كائولن آو _ 30 درصد رس كولدیتز و 10 درصد سنگ آهك .
بدنه شماره 2 شامل 55 درصد كائولن آو _ 30 درصد رس كولدیتز و 15 درصد آهك .همانطور كه ملاحضه می شود هیچ یك از این بدنه ها دارای فلدپاست و یا كوارتز نیستند .اما ناگفته نماند كه كائولن منطقه آوحاوی مقدار قابل ملاحظه ای كوارتز فلداسپات و میكا بوده است .ضمنا فرمول لعاب برای هر دو بدنه عبارت بود از :
55 درصد رس كولدیتز _ 30 درصد كوارتز و 15 درصد سنگ آهك و بدین ترتیب بالاخره در سال 1712 كارخانه پرسلین سخت میسن تاسیس شد .
در همین قرن پرسلین سخت به طور كاملا مستقل به وسیله گرانیز در تورنیا و نیز دیمیتری و نیوگرادف در روسیه ساخته شد .
از دیگر وقایع مهم صنعت سرامیك در قرن هجدهم استفاده از خاكستر استخوان و تولید چینی استخوانی ابتدا در انگلستان و سپس در دیگر نقاط جهان است تا قبل از این دوران یعنی قرن هجدهم استخوان كاربرد چندان با اهمیتی نداشت و فقط به مقدار كمی در ساخت شیشه های شیری مورد استفاده قرار می گرفت . در اولین سالهای قرن هجدهم در انگلستان از خاكستر استخوان به عنوان یكی از مواد اولیه سرامیك استفاده شد .
در سال 1744 یك انگلیسی به نام" توماس فرای " فرمولی را كشف كرد كه در آن به طور موثر و عملی از خاكستر استخوان استفاده شده بود . اما در دههء آخر این قرن بود كه" جوزیا اسپاد " فرمول مشهور چینی استخوانی را كشف كرد و بالاخره در سال 1794 چینی استخوانی به طور كامل تولید شد .
بدین ترتیب قرن هجدهم قرنی كه برای صنعت سرامیك جهان قرن نوآوریها بود سپری شد و قرن نوزدهم را باید قرن تحكیم و تثبیت این صنعت بنامیم . در این قرن صنعت سرامیك به صورت صنعتی كاملا مستقل و جاافتاده درآمد . در این قرن دانشمندانی نظیر دانشمند آلمانی " هرمان زگر "برای اولین بار در مورد سرامیك تحقیق كردند و بالاخره در قرن نوزدهم صنعت سرامیك نیز مانند دیگر صنایع سنتی در مراكز خاصی نظیر " لیورپول شرقی " "اوهایوی امریكا " " سلب در باواریای آلمان " " لیموز در فرانسه و استوك آن ترنت در انگلستان متمركز شد .
این خلاصه ای بود از تكامل صنعت سرامیك در جهان و عمدتا اروپا تا آغاز قرن بیستم .

آشنایی با تاریخ سرامیك ایران

هنگام بررسی تكامل صنعت سرامیك در جهان ، قید شد كه در حدود هزاره پنجم قبل از میلاد در سرزمین ایران از چرخ سفالگری اسیتفاده می شده است . در این دوران ( تا هزاره اول قبل از میلاد ) مراكز متعددی در ایران ظروف سفالین می ساخته اند .به عنوان مثال می توان از تپه حصار دامغان ، تپه حسنلو ، حاجی فیروز ، پیتسالی تپه و نیز یانیك تپه در آذربایجان غربی ، تپه سیلك كاشان ، تپه كیان نهاوند ، تل باكسون در نزدیكی تخت جمشید ، تپه موشلان اسماعیل آباد ، زیویه كردستان ، شوش ، مارلیك یا چراغعلی تپه ، كلورز ، عمارلو و املش در استان گیلان و بسیاری مناطق دیگر نام برد.
به طور كلی در سفالهای این مناطق علی رغم وحدت و هماهنگی ، نوعی ویژگی منحصر به خود نیز محسوس است .
اولین قطعات سرامیك كه در ایران به دست آمده است ، سفالگری هزاره هشتم قبل از میلاد است . این سفالها در منطقه گنج دره تپه واقع در غرب كرمانشاه و نیز در غاری به نام كمربند در نزدیكی بهشهر در استان مازندران كشف شده اند .
لعاب حدود هزار سال قبل از میلاد ( و حتی پیش از آن ) در ایران شناخته شده بود ولی عمومیت نداشت ، سطح آجرهای معبد چغازنبیل ( قرن سیزدهم قبل از میلاد ) با لعاب پوشانده شده است . به علاوه بعضی از سفالهای شوش و نیز سفالهای زیویه كردستان ( هزاره اول پیش از میلاد ) دارای رقیقی می باشند .
از سفالهای دوره ماد (728 تا 550 قبل از میلاد ) در مناطقی مانند نوشی جان ” نزدیك ملایر و برخی نقاط دیگر آثاری بدست آمده ولی در مجموع در این مورد اطلاعات زیادی در دست نیست .
از دوران هخامنشی ( 550 تا 331 ق . م ) كاشیهای لعابدار بسیار زیادی از شوش و تخت جمشید به دست آمده است . رنگ لعابهای این كاشیها آبی ، سفید ، زرد و سبز می باشد .
از ظروف دوره هخامنشی نمونه های كمی باقی مانده است ، اغلب این ظروف بدون نقش هستند ولی بسیاری از آنها دارای لعاب ( سفید شیری ) می باشند .
اكثر باستان شناسان و محققان دلیل عدم پیشرفت فن و هنر ساخت ظروف سفالین را در این دوره توجه شاهنشاهان هخامنشی به ظروف زرین و سیمین می دانند .
دوره اشكانیان ( 250 ق . م 224 ب . م ) در مقایسه با دوره هخامنشی برای صنعت سرامیك ایران ، دوران افول و سستی بوده است . ظروف سفالین این دوره غالبا ساده و بدون نقش بوده و تزئینات و نقوش سفالهای ما قبل تاریخ ایران در این دوره كاملا فراموش شده و از بین رفته اند ، ولی با این همه استفاده از لعاب در این دوره بسیار رایج بوده است .
بزرگترین نمونه های صنعت سرامیك در این دوره تابوت هایی از جنس سفال لعابدار ( سبزـ آبی ) می باشند .
صنعت سرامیك ایران در دوره ساسانی ( 227 تا 651 ب . م ) تفاوت چندانی با دوره اشكانی نداشته و لعاب مصرفی عمدتا دارای همان دو رنگ عصر اشكانی یعنی سبز و آبی بوده است ولی به نظر میرسد كه تزئینات دقیق و نیز جنس لعاب مرغوبتر شده است .
یكی از فنون تزئینی در این دوره چسباندن قطعات كوچك گل روی بدنه ظروف و در نتیجه ایجاد نقوش و تزئینات برجسته مختلف می باشد .
در قرون هفتم میلادی در سال 637 در جنگ قادسیه ، تیسفون پایتخت امپراطوری ساسانی سقوط كرد و فرهنگ و تمدنی در ایران شكل گرفت كه بعدها به فرهنگ و تمدن اسلامی معروف شد . پس از این مرحله تحولی شگرف و عمیق در كلیه اركان و شئون زندگی مردم و از جمله در صنعت سرامیك به وقوع پیوست . دوران حیات فرهنگ و تمدن اسلامی ، دورانی بسیار طولانی است كه تا كنون نیز ادامه دارد . در این دوران صنعت سرامیك نیز فرازو نشیب های بسیاری را گذراند ، بنابراین برای بررسی سیر این صنعت از آن تاریخ تا كنون صنعت سرامیك ایران را در پنج دوره و به طور خلاصه مورد بررسی قرار خواهیم داد :

دوره اول : قرن اول تا پنجم ( هجری )

دوره دوم : قرن پنجم تا اواسط قرن هشتم

دوره سوم : قرن نهم

دور چهارم : قرن دهم تا دوازدهم

دوره پنجم : قرن سیزدهم تا زمان فعلی

اولین دوره یعنی قرن اول تا پنجم ( قرن هفتم تا پانزدهم میلادی ) مقارن سلطنت خلفای اموی و عباسی و نیز سامانیان و آل بویه در ایران است . صنعت سرامیك ایران در این دوران به رشد و بالندگی رسیده بود . در قرون سوم و چهارم صنعت سرامیك ایران شاهكارهایی را به وجود آورد كه دارای ارزش های هنری و فنی بسیار والایی هستند ، در اواخر این دوره یعنی در هنگام سلطنت خاندان آل بویه صنعت سرامیك ایران تا حدی نزول داشته است .
دوره دوم تكامل صنعت سرامیك كه از قرن پنجم تا اواسط قرن هشتم ( قرن یازدهم تا اوایل قرن چهاردهم میلادی ) است . مقارن سلطنت سلجوقیان ، خوارزمشاهیان و بالاخره مغولان در ایران می باشد .
پس از فتوروسستی ای كه در صنعت سرامیك ایران در اواخر دوره اول یعنی در زمان آل بویه پیش آمد ، در دوره دوم شاهد بیشترین رشد و تكامل صنعت سرامیك ایران هستیم .
اگر برای صنعت سرامیك غرب ، قرن هجدهم دوران نهایت شكوفایی است ، برای صنعت سرامیك ایران ، قرن ششم و هفتم هجری ( دوازدهم و سیزدهم میلادی ) را باید عصر طلایی این صنعت به شمار آورد .
در این دوره نیز بسیاری از انواع ظروفی كه در دورهء قبل بیان شد ، مثل ظروف زرین فام ( ساخته شده در كاشان ، ری ، ساوه ) و یا ظروف بی لعاب ساده و منقوش ساخته می شدند . همچنین انواع جدیدی از ظروف در این دوره تولید شدند :
مهمترین بدعت در سرامیك این دوره ساخت بدنه های فریتی ( بدنه های فریتی و البته نه نوع پرسلن هنوز هم در ایران به طور سنتی ساخته می شوند . در منطقه زنوز آذربایجان شرقی ، هنوز سفالگران نوعی بدنه سفید تقریبا مرغوب " ارتن ور" را از اختلاط كائولین خام و تغلیظ نشده با خرده شیشه تولید می كنند . خرده شیشه در حقیقت نوعی فریت است . ) در ایران است ، این بدنه ها نازك و نیمه شفاف بودند بنابراین می توان آنها را نوعی پرسلین دانست . در حقیقت این بدنه ها پرسلین های فریتی هستند كه صنعت سرامیك غرب بعدها ( قرن شانزدهم ) موفق به ساختن آنها شد از دیگر انواع ظروف سفالین در این دوره ظروف مشهور مینایی هستند كه روی لعاب آنها با لعابهای با نقطه ذوب پایین تر نقاشی شده است . بنابراین لعابهای این ظروف در كوره در دو مرحله ذوب شدند . نقوش این ظروف به قدری زیباست كه می توان هر یك از آنها را به عنوان نمودار نقاشی آن دوران مورد بررسی قرار داد.
رنگهای ظروف مینایی به طور كلی عبارت اند از : سیاه ، سفید ، قهوه ای ، زرد ، آبی لاجوردی ، سبز ، فیروزه ای و قرمز . رنگ لعاب متن نیز سفید یا آبی است . زیباترین این ظروف ظاهرا در كاشان ساخته می شده اند ولی ظروف مینایی در ری و ساوه نیز تولید . به هر حال این دوران شكوه صنعت سرامیك ایران دیری نپایید .
در دوران سوم یعنی نیمه دوم قرن هشتم و نیز قرن نهم مقارن با دوران تیموری صنعت سرامیك بار دیگر دچار سستی و ركود نسبی شد . سرامیك ایران بعد از حمله مغول و تیمور دیگر هرگز نتوانست به رشد و بالندگی خود در قرن ششم و هفتم برسد.
اگر چه در این دوران صنعت ساخت ظروف دوره چهارم صنعت سرامیك ایران كه مقارن قرون دهم ، یازدهم و دوازدهم هجری می باشد . با شروع دوران صفویه آغاز می شود . طی سلطنت پادشاهان صفوی روحی تازه در كالبد صنعت سرامیك ایران دمیده شد ، اما با این وصف صنعت سرامیك ایران دیگر هرگز به رشد و اعتلایی كه در قرون ششم و هفتم داشت نرسید .
به این ترتیب صنعت سرامیك ایران به دوران پنجم یعنی قرن سیزدهم تا كنون مقارن با عصر زندیه ، قاجاریه و پهلوی می رسد . در این دوران صنعت سرامیك ایران بار دیگر به دوران ركود خود پا می گذارد . در اوایل این دوره یعنی حدود نیمه اول قرن سیزدهم ، هنوز بعضی از ظروف دوره صفوی مثل ظروف آبی و سفید و ظروف گمبرون در ایران ساخته می شدند . ( اگر چه دارای مرغوبیت ظروف عهد صفوی نبودند ) ولی بعد از این سالها دیگر ساخت این ظروف متوقف شدچار ركود شد ، می شده است در دهه های بعدی با ورود كالاها و مصنوعات كشورهای غربی رشد طبیعی صنعت سرامیك ایران كاملا متوقف شد . در این دوره صنعت سرامیك سنتی ایران به هیچ وجه قادر به رقابت با چینی های خارجی كه به سرعت به ایران صادر می شدند نبود . به همین دلیل نیز كارگاه های ظروف سرامیك هر روز كمتر و كوچكتر می شدند تا به امروز كه دیگر چندان اثری از عصر طلایی سرامیك ایران باقی نمانده است .

 

نصب و نگهداری

جهت ارتقاء کيفيت و استفاده مطلوب ازمحصولات بهسرام لطفا موارد ذيل را درمراحل مختلفطراحي ، نصب ونگهداري مورد توجه قراردهيد:

مرحله طراحي:

لازم است که در اين مرحله خواص سطح مورد نظر براي کاشيکاري، شرايط محيطي محل مورد مصرف،خواص فني کاشيهاي انتخاب شده وتکنيک نصب را مورد توجه قراردهيد.

قبل از سفارش خريد سرا ميک گرا نيتي بهسرام نقشه کامل چيدمان را طراحي کنيد.

شکل، ابعاد و نوع سرا ميک گرا نيتي را به گونه اي انتخاب کنيد که با سطح مورد نظر برايکاشيکاري ونوع کاربرد آن هماهنگي داشته باشد.

براي سفارش سرا ميک گرا نيتي به ميزان مورد نياز، محاسبه مساحت سطح مورد نظر الزامياست. لازم است براي تغيير چيدمان يا شکستگيهاي احتمالي در حين کار ميزان بيشتري سراميک گرا نيتي بهسرام خريداري شود .

مرحله نصب:

قبل از کاشيکاري تمام چر بيها، روغنها، چسب هاي کهنه و ديگر زوائد ساختماني را از محيط پاک نموده به گونه اي که سطح کاملاً تراز، يکنواخت وتميز گردد.

توجه داشته باشيدکه چسب کاشي نسبت به ملات سيمان چسبندگي بيشتري داشته وکار با آن نياز به وقت کمتري دارد. لذا درصورت استفاده از چسب کاشي هميشه دستورالعمل سازنده چسب را مدنظر داشته و روش نصب توصيه شده را به دقت مطالعه فرماييد. اگر سراميک گرانيتي بهسرام را براي نماي ساختمان بکار مي بريد از روش مسلح کردن سراميکها و يا از بست هاي ويژه (اسكوپ) جهت نگهداري آنها استفاده نماييد.

در زمان تحويل سراميك گرانيتي بهسرام حتماً مشخصات چاپ شده روي كارتن ها را مطالعه نموده و تمامي كدهاي مربوط به انواع طرحهاي سراميك و ابعاد، طيف و رنگ بررسي شود. دقت نمائيد كه درجه، سري توليد، كد طيف و كد محصولات درج شده در روي كليه كارتن ها يكسانو مشابه بوده و هيچگونه مغايرتي نداشته باشند. لازم به توضيح است درجه كاشي و ديگر اطلاعات ذكر شده بصورت چاپ و پرينت روي كارتن ها آمده است.

(در زير نمونه اطلاعات درج شده روي كارتن محصولات بهسرام جهت آشنايي شما خريدار محترم با مثال آورده شده است)

درجه

سری تولید

کد طیف

کد محصول

01

N.84B09

A2

V 110  P 510

توجه: پس از خريداري طرح مورد نظر، جهت كنترل نهايي كاشي هاي مورد استفاده را بصورت خشك (قبل از نصب، چيدمان گردد تا از يكدست بودن طرح اطمينان حاصل شود همچنين ضمن نصب منحصولات طرح دار كليه كاشي ها از يك جهت چيده شود تا از ايجاد دو رنگي احتمالي اجتناب گردد. و پس از كنترل و تاييد نهايي كليه كاشي ها، اقدامات بعدي نصب صورت پذيرد.
 جهت حصول اطمينان از كيفيت محصولات بهسرام حداقل يك نمونه از كارتن محصول خريداري شده را تا پايان مرحله نصب نزد خود نگهداري نمائيد. هرگز روي سراميکهاي گرا نيتي را با اشيا نوک تيز نشانه گذاري نکنيد و سعي نماييد نصب کاشي درآخرين مرحله ساخت بنا صورت پذيرد .

براي محاسبه مقدار كاشي مورد نياز براي پوشش يك سطح بايد علاوه بر مساحت كار به روش نصب كاشي و همچنين چيدمان و آرايش كاشي ها دقت فراوان نمود به عنوان نمونه اگر در چيدمان  کاشی كاري از بندهاي بزرگ استفاده خواهيد كرد ،مساحت اين بندها مي تواند در مقدار            کاشی  مورد نياز تاثيرگذار باشد .همچنين به خاطر داشته باشيد كه حتي در بهترين دسته بندي و سورتينگ كاشي ممكن است درصد كمي خطاي كيفي مشاهده شود ،لذا اگر زيبايي سطح مورد كار حساس است پيشنهاد مي كنيم حداكثر تا 5% متراژ كل براي اينكه انتخاب بهترين قطعات كاشي براي شما ممكن باشد در نظر بگيريد،البته اين موضوع كاملا بستگي به حساسيت شما دارد،همچنين چيدمان كاشي مي تواند پرت و ضايعات ايجادنمايد كه اين مقدار را  هم  بايد در برآوردتان منظور نماييد ،مثلا نصب كاشي به شكل هاي شطرنجي ،اريب ويا دوطرحي ويا متن وحاشيه پرت بيشتري نسبت به مدل چيدمان ساده دارد.لذا توصيه مي شود به طور كلي بسته به شرايط طرح و فضا وزيبايي كه انتظار داريد 5%الي 10% متراژ كل  كاشي را بيشتر در نظر بگيريد فراموش نكنيد بسته به شرايط محل كاشي كاري ممكن است براي توسعه آتي و يا تغييرات احتمالي و دلايل ديگري نياز به خريد مجدد از همان كاشي داشته باشيد ،پس اكيدا توصيه مي كنيم  كه علاوه براينكه در هنگام خريد به اطلاعات نوشته شده روي جعبه كاشي توجه مي فرمائيد تامنطبق با خواسته شما باشد ،اين اطلاعات را در محل  مناسبي  ثبت نماييد مثلا مي توانيد روي يك كاشي نمونه ودر محل مناسبي اين اطلاعات را بچسبانيد. اين اطلاعات كه شامل اعداد و حروف مي باشد كد توليد كاشي بوده و به فروشنده كمك مي كند تا نزديك ترين محصول به كاشي كار شده را در اختيار شما بگذارد.

 

چگونه نوع كاشي را انتخاب نماييم ؟

 

دانستن هدف نهائي در استفاده از فضائي كه مي خواهيم مورد پوشش(كاشي)قرار دهيم بهترين راه براي درك مشخصاتي است كه پوشش مذكور بايد داشته باشد مثلا سعي نماييد تا مقدار مقاومت مكانيكي و ياتاثيرمواد شيميايي وحتي فشارهاي حرارتي موجود را برآورد نماييد،خوشبختانه اين نكات را طراحان ساختمان انجام داده و اطلاعات لازم در رابطه با مشخصات فني رادر اختيار ماقرارخواهند داد،كافيست بتوانيم دقيقا آنچه را كه طراحي مشخص نموده است تهييه نماييم.كاشي كاريهايي كه عموما براي منازل مثلا براي سرويس ها انجام مي شود معمولا در مقابل فشارهاي مكانيكي شديد وسايش زياد قرار ندارنداما حتما بايد بتوانند در مقابل مواد شيميايي تحمل مناسب داشته باشند واز همه مهم تر به سادگي تميز شوند اما در مثالي ديگر كاشي كه براي كف آشپزخانه استفاده مي شود علاوه برمشخصات بالا بايد توان مكانيكي هم داشته باشد ملاحظه بفرماييد كه مثلا اگر بخواهييد راهروي عمومي آپارتمان را كاشي نماييد موضوع كيفيت تميز شدن كاشي دراولويت كمتري قرار مي گيرد،ولي استحكام مكانيكي كاشي واستحكام سايشي آن دراولويت بالاتري قرار خواهدگرفت.خوشبختانه محصولات كاشي و سراميك آپاداناسرام دامنه وسيعي از بهترين انتخاب ها ومشخصات را دراختيار شما قرار مي دهدوملاحظه بفرماييد رعايت چند اصل ساده به شدت مي تواند در عمر بناوساختمان شماو طبعادر حفظ سرمايه شما موثر باشد .اگر كاشي را براي محل هاي عمومي وسربسته نياز داريدتوجه كنيد كه علاوه برخواص فوق كاشي نبايد سطح ليز ايجادنمايد والبته اولويت بعدي استحكام سايشي كاشي و پس از آن استحكام مكانيكي كاشي و سپس مقاومت شيميايي كاشي است كه البته حتما در توصيه هاي طراحي بناي مذكور ذكر مي شود براي اين سطوح نوع كاشي پرسلاني لعاب دار مي تواند توصيه مناسب و اوليه باشد.هنگامي كه كاشي را براي فضاي باز در نظر مي گيريد علاوه برتمام مشخصات ذكر شده تاكنون ،عكس العمل حرارتي كاشي نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است ،اين محيط ها مي توانند علاوه بر داشتن شرايط گرما وسرما در معرض يخ زدگي نيز قرار داشته باشند. خوشبختانه امروزه كاشي تمام پرسلاني ( Full body Porcelain) راه حل بسيار مناسبي براي اين قبيل عرصه ها وفضاها به شمار مي رود ،استحكام مكانيكي وسايشي بسيار بالا ي اين نوع كاشي  ،مقاومت  در مقابل عوامل شيميايي اين نوع كاشي ،جذب آب بسيار كم اين كاشي  وعكس العمل حرارتي بسيار پايين و از طرف ديگر گستردگي وسيعي از طرح و ابعاد كاشي  پرسلاني به نحوي است كه پيداكردن كالاي مشابه را در اين عرصه بسيار مشكل مي كند. ابعاد متفاوت كاشي پرسلاني كه مي تواند پوشش سطوح عمودي را بسيار ساده وجذاب وبا دوام بسيار بالا براي شما فراهم نمايد از ديگر مزاياي اين نوع كاشي است.امروزه استفاده از كاشي هاي تمام پرسلاني بهشت طراحان است زيرا با توسل به آنها علاوه برفضاسازي مورد نظر خود مي تواند به راحتي تمام نيازهاي فني طراحي را هم پاسخگو باشند. به شما پيشنهاد مي كنيم فضاهاي كاربردي خود را با زيبايي ماندگار  كاشي  پرسلاني به محيطي دلچسب وباكيفيت تبديل نماييد.

 

توصيه هايي براي نصب صحيح كاشي

 

بهترين نتيجه زيبايي وماندگاري كيفي علاوه برانتخاب مناسب كاشي ،از طريق نصب استادانه كاشي  به دست مي آيد ،در همين راستا به ملاحظات نصب كاشي بايد توجه ويژه اي داشت تا نتيجه كار مقبول باشد بدين منظور ضروري است مراحل ذيل نيز انجام شود:

 

هميشه درزهاي انبساطي در تمام جهات در نظر بگيريد ،فاصله اين درزها در هيچ جهتي بيشتر از 4-5 متر نباشد ،اين مورد نه تنها براي كاشي ها كه حتي براي زير سازي محل كاشي كاري هم بايد مورد توجه قرار بگيرد.

 

درزهاي انبساطي با استفاده از مواد مناسب از قبيل مواد سيليكن يا پلي ارتن پرشود و استفاده از ملات خاك سنگ يا سيمان به هيچ وجه و علي الخصوص براي محل هاي پر شستشو توصيه نمي شود.

 

اگر در كف از مواد و مصالح متفاوتي استفاده مي نماييد لازم است بين مصالح مختلف درز جداسازي در نظر گرفته و اجرا شود.لايه هايي از قبيل لايه لغزنده ،لايه ضدآب وهرچيز ديگري كه رفتاري متفاوت با يكديگر داشته باشند همچنين موقع نصب كاشي هاي آپاداناسرام در شرايط خاص يا براي استفاده از نكته هاي مفيد مي توانيد با متخصصين شركت آپاداناسرام تماس بگيريد.

 

كاشي هاي دوپخت

 

كاشي هاي دوپخت آپاداناسرام با استفاده از ملات سيمان يا چسب قابل نصب مي باشند خلل وفرج زياد موجود در پشت كاشي با سيمان موجود در ملات كاملا درگير مي شود بهتر است كاشي ها كاملا زنجاب شوند تا قبل از نصب آب به كاشي نفوذ كند (اين كار حدود 8ساعت زمان مي خواهد).

 

اگر از چسب وينال رزين يا آكريليك  وچسبنده هاي حلال دوجزئي آلي در نصب كاشي استفاده مي كنيد بهتر است قبل از نصب كاشي در آب قرار نگيرد براي ابعاد بزرگ از شيوه پوشش دوگانه (ماليدن چسب روي كاشي وروي سطح) استفاده نماييد توجه كنيد چسب بايد بيش از 90%از سطح كاشي را به طور يكنواخت بپوشاند ودرزهاي انبساطي مناسب كه از هر طرف حدود 4-5 متر طولي فاصله دارند را به وجود آوريد در هر دوصورت وقتي نصب در سطوح با شرايط خاص انجام مي گيرد توصيه مي شود براي دريافت پيشنهادات با متخصصين شركت آپاداناسرام تماس بگيريد.

 

روش نظافت ونگهداري كاشي

 

تميز نگهداشتن صحيح سطوح كاشي شده

 

طول عمر سطوح كاشي شده ،علاوه بركيفيت كاشي شديدا به كيفيت نصب و نگهداري صحيح كاشي بستگي دارد و تمام سطحي كه از كاشي ودرزها تشكيل شده وبراي كاربري هاي مختلف به طرق متفاوتي عمل مي كند را در بر مي گيرد.

 

نظافت عمومي در پايان مرحله نصب كاشي

 

بعد از نصب كاشي ها براي رفع آثار باقي مانده محصولات چسب يا ملات كه در كاشي كاري مورد استفاده قرار مي گيرد از مواد اسيدي رقيق در آب استفاده نماييد كه درصد هاي غلظت آن روي بسته بندي موجود در بازار ذكر شده در صورت لزوم اين كار مكررا انجام شود تا تمام آثار ناخواسته به جاي مانده روي كاشي محو شود .مطمئن شويد پس از نظافت ،مجددا سطح را با آب كاملا تميز نماييد زيرا در دراز مدت بقاياي مواد اسيدي براي كاشي و درزبندي مضر است ،همچنين از شيوه هاي سايش سطح كه مي تواند باعث خراش كاشي شود استفاده نكنيد.

 

نظافت عمومي كاشي هاي دو پخت و تك پخت لعاب دار

 

براي پاك كردن چربي ها ي روي كاشي هميشه از شوينده هاي بازي يا خنثي كه به راحتي در بازار قابل تهيه است استفاده نماييد .توصيه مي كنيم به منظور اجتناب از سايش كاشي كه به خاطر شن حاصله از تردد ايجاد مي شود توصيه مي كنيم از پادري مناسب استفاده نماييد تا به اين وسيله هميشه بتوان سطح كاشي را به سادگي نظافت نمود.

 

 

 

نظافت عمومي كاشي هاي تمام پرسلاني

 

براي نظافت لكه هاي چربي روي كاشي هميشه از شوينده هاي بازي يا خنثي موجود در بازار استفاده نماييد .فقط به منظور تميز كردن لكه هاي خاص مثل آنهايي كه روي سطح كاشي مقاومند  از محصولاتي كه در جدول زير ذكر شده اند (نگهداري)استفاده نماييد هرگز از مواد واكسي يا روغني براي نظافت يا جلاي كاشي استفاده نكنيد زيرا به خاطر ميزان جذب خيلي پايين كه از خواص كاشي تمام پرسلاني است چربي ها سطح نازكي روي كاشي تشكيل داده كه باعث مي شود گرد وغبار به راحتي روي سطح كاشي تجمع نمايد .

 

براي نظافت كاشي از ابزار ساينده استفاده نكنيد زيرا باعث ايجاد ترك ميكروسكوپي كاشي به خصوص در كاشي صيقلي مي شود به منظور حفظ هميشگي درخشندگي كاشي سطوح صيقلي بهتر است يك پادري نمدي سايز بزرگ در ورودي آن محل پهن شود تا دانه هاي شن وغبار كفش افراد درآن گرفته شود ،در محل هايي كه تردد زيادي دارند نصب يك پادري 6متري تا 80 ذرات و غبار را مي گيرد .نگهداري كاشي همچنين بستگي به محل نصب كاشي دارد مثلا وقتي كه در مناطق مرطوب ازكاشي استفاده مي شود براي جلوگيري از رشد سيستم هاي گياهي در زير و احتمالا روي سطح كف كاشي بهتر است از آب خالص استفاده نشود ،در نظافت كاشي ديوارها در صورتي كه از نصب خشك استفاده شده است توجه نماييد كه فشار ناگهاني آب به زير سازي نصب كاشي صدمه اي نزند ،هميشه لازم است كه تمايزي بين الگوي تميز كردن پس از نصب و الگوي تميز كردن روزمره داشته باشيم ،در الگوي تميز كردن پس از نصب بعد از اين كه كاشي ها را براي جلوگيري از صدمه به درزها مرطوب نموديد توسط محلول اسيدي نظافت انجام شود ،در الگوي روزمره استفاده از شوينده هاي برطرف كننده چربي و از نوع معمولي كفايت مي كند

.

در شرایطی که بازار جهانی کاشی و سرامیک سالانه بیش از چهار میلیارد دلار گردش مالی دارد، سال گذشته تنها حدود 11 میلیون دلار از این محصولات از ایران به کشورهای مختلف صادر شد.

 

تولیدکنندگان کاشی و سرامیک هم اکنون به مشکل افزایش تولید بیش از نیاز بازار برخورد کرده اند. پراکنده کاری در این صنعت موجب شده بازار داخلی با اشباع و بازار خارجی نیز در قبضه تولیدات ارزان قیمت مالزی، چین، تایلند یا ترکیه قرار گیرد. در حالی که میزان تولید کاشی و سرامیک از 5/6 میلیون متر مربع در سال 1357 هم اکنون به حدود 190 میلیون متر مربع افزایش یافته است، اما کارخانجات تولیدکننده به علت نبود بازارهای صادراتی با مازاد تولید مواجه هستند و انبارها پر از تولیدات بدون مشتری است.

در عین حال با وجود بازارهای مناسب در اطراف ایران، میزان صادرات کاشی و سرامیک در سال گذشته تنها سه درصد کل تولید بوده است. در حالی که صنعت کاشی و سرامیک ترکیه که فعالیت تولید خود را در این بخش همزمان با ایران آغاز کرده، هم اکنون 320 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک تولید می کند و تولیدکنندگان این کشور هیچ گونه مشکلی برای فروش تولیدات خود در بازارهای اطراف ندارند. رئیس اتحادیه کاشی ساز و کاشی فروش تهران با اشاره به اینکه رکورد ساخت وساز، صنعت کاشی و سرامیک داخلی را نیز متأثر کرده است، افزود کاهش ساخت و ساز طی دو سال اخیر بسیاری از صنایع مرتبط از جمله کاشی و سرامیک را نیز تحت تأثیر قرار داده است. مصطفی گودرزی، با بیان اینکه در این شرایط قیمت برخی از مواد اولیه نیز افزایش یافته و تولیدکنندگان مجبورند با مواد اولیه گران، کالایی را تولید کنند که به دلیل کاهش تقاضا و رقابت بالا در فروش آن دچار محدودیت هستند، خاطر نشان کرد در این وضعیت تولید کنندگان مجبور شده اند برای جبران وضعیت بازار داخل، حضور در بازارهای صادراتی را بیش از پیش مدنظر قرار دهند. وی ادامه داد در حال حاضر بهترین بازار کاشی و سرامیک صادراتی ایران کشور عراق است که ساخت و ساز نیز در آن رونق بالایی دارد. اگرچه تقاضای داخلی کاشی و سرامیک کاهش یافته اما تولید کنندگان برای پایین نگه داشتن قیمت تمام شده مجبور به حفظ سقف تولید قبلی خود هستند. گودرزی تصریح کرد: اگر دولت بتواند با پرداخت تسهیلات بیشتر به انبوه سازان مسکن و به ویژه پرداخت تسهیلات خرید، تقاضای بازار مسکن را افزایش دهد، صنایع وابسته نیز از رکورد خارج خواهند شد.

مشکل فروش تولیدکنندگان در حالی است که طی پنج ماه منتهی به پایان مرداد امسال، بالغ بر 76 میلیون و 125 هزار متر مربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شده است. بنا بر اعلام دفتر صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن، تولید کاشی و سرامیک در مدت یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 7/4 درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش همچنین در پنج ماه نخست امسال، مجموع تولید ظروف شیشه ای 160 هزار تن، چینی بهداشتی 31 هزار و 500 تن، ظروف چینی 16 هزار و 300 تن و شیشه جام 313 هزار تن بوده است.

از سوی دیگر، با استناد به آمار ارائه شده در سایت انجمن کاشی و سرامیک در سال های 1980 تا 2007 مصرف جهانی سرامیک از متوسط رشد 6/4 درصدی و مصرف ایران از رشد 45/14 درصدی برخوردار بوده است. این در حالیست که با در نظر گرفتن وضعیت موجود پیش بینی می شود تا سال 2012 مصرف جهانی این محصول از متوسط رشد 4/7 درصدی و مصرف ایران از رشد 8/12 درصدی برخوردار شود

جايگاه صنعت سراميک

پيشرفت صنعت سراميک در جهان کنوني و گسترش آن در تمامي شئونات زندگي ماشيني، اعم از مصارف خانگي و مصارف صنعتي به گونه‌اي اعجاب‌انگيز رو به فزوني است. اگر در گذشته نه چندان دور لفظ سراميک بيانگر ظروف و سرويس‌ بهداشتي بود، اما امروز با پيشرفت علم سراميک هم­اکنون از دنياي پر رمز و راز الکترونيک موجودي ظريف چون ترانزيستور تا آجر نسوز، از کارد ميوه­خوري گرفته تا بدنة موتور اتومبيل، از قطعات حساس موشک و سفاين فضايي تا فنرهاي سراميکي و هزاران قطعه کوچک و بزرگ در صنايع نساجي، شيميايي، الکترونيکي، الکتريکي، ماشين‌سازي و بطور اعجاب‌انگيز در زمينه پزشکي خصوصاً ارتوپدي صنعت سراميک حضور خود را مي‌نماياند.

آري اعجاب‌انگيز است که از مشتي خاک و گل، موجودي خلق مي‌شود که از فولاد سخت‌تر، عايق در مقابل هزاران ولت جريان الکتريسته، برنده‌تر از تيزترين تيغ‌ها، فرم‌پذير به هر شکل دلخواه، مقاوم در مقابل انواع اسيدها و در دماي بالا غيرقابل نفوذ و در عين حال اگر بخواهيم، فوق­هادي نرم همچون يک رشته نخ، قابل انعطاف همانند يک فنر و نشکن چون پلاستيک را بوجود آوريم.

از خود سؤال مي‌کنيم آيا تنها اين قدرت اعجاب‌انگيز بشر است؟

پاسخ منطقي و منصفانه اين است: که هرگز، زيرا اين قدرت عظيم خداوندي است که در خاک کره زمين اين همه توانايي را نهاده است که انسان خاکي با تلاش و کوشش خود قادر به کشف اين همه قوانين پيچيده حاکم بر طبيعت گردد.

 

وسعت صنعت سراميک، در حالي که بيش از چهار هزار سال از قدمت آن مي‌گذرد، بگونه‌اي است که تا هزاران سال ديگر قدرت مانور کشفيات جديد را در خود جاي مي‌دهد. انقلاب بعد از الکترونيک در جهان صنعت، انقلاب سراميک بوده تا جائي که ميليون­ها کتاب و مراکز بي‌شمار تحقيقاتي را به خود اختصاص داده است و نيز علم و تکنولوژي را در هر روز شاهد يک اختراع، کشف و تحول جديد نموده است. در صنعت سراميک کشور ما، خصوصاً در بخش کاشي، اکثر محققان بر اين باورند که سابقه ساخت سنتي آ‌ن و همچنين بکارگيري لعاب و رنگ جهت تزئين داراي قدمتي چندين هزار ساله مي‌باشد ولي در زمينه توليد به صورت امروزي به خصوص در بخش چيني مظروف و بهداشتي و همچنين تکنولوژي ماشين‌آلات آن جوان مي‌‌باشد. هر چند که در سال­هاي اخير اين صنعت از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است اما همچنان براي رسيدن به قله موفقيت در اين صنايع و جبران کمبودهاي موجود، تلاش و همت همه متخصصين، خصوصاً اساتيد دانشگاه­ها، مديران خلاق، مسئولين دلسوز دولتي و سرمايه‌گذاران وطن‌پرست و انساندوست را مي‌طلبد

http://www.icers.orgمنبع

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و پنجم خرداد 1389ساعت 19:34  توسط حسن بابالویی  |  نظر بدهید

پیشرفت 16.3 درصدی بازار نانو تا سال 2013

 

یک گزارش اقتصادی جدید از تحقیقات BCC، پیش بینی می کند که بازار جهانی نانو فناوری از 11.6 بیلیون دلار در سال 2007 به 27.0 بیلیون دلار در سال 2013 افزایش تقاضا خواهد داشت، بدن معنی که سرعت رشد سالیانه 16.3% خواهد بود.

 

این گزارش به افزایش روند بازار در زمینه های نانومواد، نانوابزار و کاربردهای نانوتجهیزات ها اشاره میکند.

 

مواد: بازار مواد در سال 2008، 10.8 بیلیون دلار تخمین زده شده است، بازار نانومواد انتظار دارد به 18.7 بیلیون دلار در سال 2013 دست یابد که این به معنی سالانه 11.7% رشد می باشد.

 

ابزار آلات: BCC، حدود بازار نانوابزار را قیمت 1.9 بیلیون دلار در سال 2008 می داند و پیش بینی می کند این میزان تا پایان سال 2013 تقریباً به 8.0 بیلیون دلار افزایش پیدا می کند، میزان رشد سالانه 33.3% می باشد.

 

یک بخش از بازار نانوابزار - ابزار نانولیتوگرافیت که برای تولید نسل بعدی نیمه هادی ها کاربرد دارد - پیش بینی می شود که با سرعت بیشتری نسبت به نانوابزارها و نانومواد دیگر رشد کند. در نتیجه ی رشد این بخش، تا سال 2013، سهم بازار نانوابزار به 29.4% و سهم بازار نانومواد به 69.2% خواهد رسید.

 

تجهیزات: بازار نانوتجهیزات پیش بینی می شود که با سرعت سالیانه 69.5% بین سالهای 2008 تا 2013 رشد کند. بنابر پیش بینی BCC، قیمت قطعه ای از نانو تجهیزات از 26.2 میلیون دلار در سال 2008 به 366.2 میلیون دلار تا پایان سال 2013 افزایش خواهد یافت.

 

بازارهای مصرف نهایی

 

در سال 2007، بزرگترین بازارهای مصرف نهایی برای نانو تکنولوژی، مصارف محیطی (56%)، الکترونیک (20.8%)، و انرژی (14.1%) بوده است.

 

در طول 5 سال آینده انتظار می رود الکترونیک ها، بایومدیکال ها و تقاضاهای مصرفی سریعتر از دیگر کاربردها رشد کنند. سرعت رشد آنها به ترتیب، 30.3%، 56.2% و 45.9% خواهد شد.

 

در مقابل، کاربردهای انرژی پیش بینی می شود سرعت رشد سالانه آنها، تنها 12.6% باشد، و تقاضاهای محیطی نیز انتظار می رود به طور متوسط سالانه 1.5%، از سال 2008 تا 2013 کاهش یابد

منازل ویلایی و تاریخی قدیمی

طراحی ساختمانهای کوچک با مصالح گوناگون با توجه به اقلیم های مختلف همراه با دکوراسیون داخلی، نماهای شمالی، جنوب، شرق و غرب و برش های متنوع به همراه طرحهای متنوعی از کلبه ها و ساختمانهای کوچک چوبی

طراحی باغهای آبی، آبریزها، فواره ها، حوضچه ها و برکه های مصنوعی

کار با مصالح، سنگ، گیاهان، و درختچه ها و توضیحات مشروحی از چگونگی طراحی و ساخت فضاهای سبز، کف سازی و زیرسازی پمپاژ آب، بافت گیاهی و جانوری در باغ

باغ و فضای سبز و استفاده از مواد بازیافتنی در فضای سبز

مبلمان باغ و فضای سبز، کارهای چوبی در پارکها، تاب چوبی، وسایل بازی پارکی کودکان، پل چوبی، کلبه چوبی ساخته شده روی درختان، سایه بان، آلاچیق، لانه پرندگان، ورودی پارکها، صندلی پارک و آبنماها به همراه ارائه تمامی روشهای ساخت با ابعاد

نمونه کارهایی از فرانسه: محوطه سازی با سبکهای مختلف از کلاسیک تا مدرن با کاربردهای متنوع مثل کاخ، قلعه های قدیمی، مجتمع های مسکونی، پارکهای مصنوعی

دیواره سازی چوبی و سنگی، کف سازی سنگفرش، آبگیر و برکه مصنوعی، چمن کاری و کاشت درختان، تزئین حیاط و باغهای کوچک، طراحی فضای سبز با توضیحات مشروح

طرحهای متنوع پنجره

طراحی رومی، طراحی استخر همراه با آبشار، استخر سایه بان دار

نمونه طراحی قصرها و ساختمانهای تشریفاتی از یونان باستان با طراحی های مدرن

موزائیک و کاشی های ریز، ساخت اشکال و طرحهای متنوع حیوانات، درختان، اعداد و اشکال گوناگون با موزائیک و کاشی های ریز، صدها طرح متنوع و جالب، طراحی تابلوهای کارشده با سرامیک و کاشی

طراحی باغها و فضای سبز و باغ آرایی، ارائه راهکارهای جالب برای استفاده از ابزارهای به ظاهر غیرقابل استفاده و تبدیل آنها به مناظری زیبا

طراحی باغها و فضای سبز کوچک، حیاط، محوطه سازی + پلان، نمونه هایی از گل های فصلی و محل کاشت هرکدام و نحوه ترکیب بندی آنها

نمونه های متنوع از راه پله و دربهای اتوماتیک از آلمان

نمونهه ایی از بارکیو، حیاط و تراس

نمونه هایی از فضاهای سبز انگلیسی

خلق فضاهای سبز در اقلیم های گوناگون

باغ آرایی کلاسیک کشورهای بلژیک و هلند

نگاهی به معماران ساختمان از سالهای 1784 تا 2000 میلادی، استفاده از سقف های گنبدی و سنتوری، نمونه هایی از نماهای شیشه در ساختمان همراه با پلان و توضیحات کامل

تالارهای شیشه ای، بررسی کلیساها و زیارتگاه ها به سبک رومی

معرفی پروژه های مشهور در دوران معاصر که توسط مشاوران و معماران بنام هلندی در آمستردام و شهرهای دیگر ساخته شده، دکوراسیون و معماری دفاتر کار و ادرات و رستورانها

طراحی شهری و مناطق آپارتمانی، طراحی فضای سبز مکانهای آپارتمانی، آبنماها، حوضچه ها، سنگفرش ها، درخت کاری، پارکینگ ها، پیاده روها

طراحی ویژه مراکز خرید، مراکز دولتی و آپارتمانی، فضای سبز مراکز عمومی با توضیحات مبسوط، نورپردازی و پلان اجرایی

طراحی شهری ویژه ایستگاه های مترو، پاسیوهای بزرگ در متروها و ترمینال ها، سرویس های بهداشتی و راه پله ها

مجموعه ای از طراحی های شهری

عمران، پل سازی، حوض های پارکی، فضای سبز جلوی پارکها و استخرها

کارهای