فروش وتولید-پخش انواع ظروف یکبارمصرف

fiogf49gjkf0d

فروش وتولید-پخش انواع ظروف یکبار مصرف 

فروش ظروف یکبار مصرف(لیوان،بشقاب،پیشدستی) انواع تمدار

            شعبه جنوب: خیابان کارگر جنوبی، خیابان مختاری،پلاک 572،574 

تلفن: 02155379294     09121087339

شعبه غرب: آریاشهر، خیابان سازمان برنامه غربی

تلفن : 09121087339

    حمید     سلیمی

نمایندگی صنایع پلاستیک خوزستان

فروش و تولید انواع ظروف یکبار مصرف 

 

آیا تا بحال کنجکاو شده اید این اعداد و ارقامی که ته ظرف های پلاستیکی حک شده چه هستند؟ اگر دقت کرده باشید وسط آرم بازیافت معمولا حروف یا اعداد و گاهی هر دو نوشته شده. اگر هم ندیده اید نگران نباشید، متاسفانه هر لحظه ای که اراده کنید دور و برتان آنقدر ظرف پلاستیکی زیاد است که کافی است دستتان را دراز کنید تا یکیشان را بردارید. اما داستان این اعداد: پلاستیک ها با توجه به نوعشان به 7 گروه تقسیم بندی می شوند. با این شناخت پلاستیک های قابل بازیافت، خطرناک ، کم خطر و ... قابل شناسایی خواهند بود.  

شماره 1PETE یا PET که همان بطری های آب معدنی است که نسبتا بی خطرند اما بدلیل متخلخل بودن آن امکان نفوذ باکتری ها به درون بطری وجود دارد پس متاسفم که بگویم بهتر است آنها را استفاده مجدد نکنید.به زباله های خشک بسپاریدشان

شماره2HDPE یا پلی اتیلن متراکم. پلاستیک بی خطری است. کدر رنگ است . ظروف مایع ظرفشویی و سایر مواد شستشو از این قبیل پلاستیک ها هستند و برای بازیافت ظروف مناسبی هستند.  

شماره3PVC که معمولا لوله ها از این جنس اند و همچنین مواد اولیه پلاستیک هایی که روی ظروف غذا می کشند و بطری های روغن مایع. این گونه از پلاستیک به هیچ وجه نباید نزدیک حرارت در هنگام پخت غذا شوند چراکه گرما باعث آزاد شدن مواد شیمیایی درون PVC شده و به درون مواد غذایی در حال پخت نفوذ می کند که باعث اختلالات هورمونی می شوند پس تا جایی که می توانید از استفاده ی ظروف با این جنس خودداری کنید . هرگز مواد را با پلاستیک رویش در مایکروویو نگذارید . راستی این PVC  ها بد قلقند و به راحتی بازیافت نمی شوند. 

شماره 4LDPE یا پلی اتیلن با تراکم کم. همان کیسه های نایلونی خرید . این کیسه ها بی خطرند اما متاسفانه و متاسفانه معمولا غیر قابل بازیافت. 

شماره 5PP یا پلی پروپیلن . ظرف ماست و ظروف مشابه که دهانه گشادی دارند. همچنین نی نوشیدنی ها . بی خطرند و به راحتی بازیافت می شوند.   

شماره 6:PS یا پلی استیرن ها. همان ظروف یکبار مصرف . در این ظروف مواد سمی بالقوه وجود دارد بویژه هنگام گرم شدن . تا جایی که می شود از این ظروف استفاده نکنید. بیشتر مواقع غیر قابل بازیافتند.

شماره 7: همان گزینه معروف سایر موارد. از کیس کامپیوتر و iPod گرفته تا ظروف غذا. استفاده از این جنس پلاستیک بویژه برای غذا همیشه آخرین گزینه تان باشد و این شماره 7 هم معمولا غیر قابل بازیافت است.  

نمی دانم توجه کردید یا نه اما بدترین ها همان کیسه نایلونی خرید و ظروف یکبارمصرف بودند که هم سمی اند و هم بازیافتشان سخت است. اما این بدترین ها بدبختانه در شمار بیشترین ها هم هستند

ظروف يك بار مصرف

 در حال حاضر ايران يكي از ده كشور اول دنيا در استفاده از ظروف يك‌بار مصرفاست، به‌طوري كه فقط در سال 84، 570 هزار تن ظروف يك‌بار مصرف در كشور استفاده شده،كه تقريباً 100 درصد اين ظروف پلاستيكي هستند و مي‌توان اذعان كرد كه ظروف گياهينتوانسته‌اند حتي يك درصد مصرف مردم را به خود اختصاص دهند. با اين وجود آمارهاحكايت از آن دارد كه ايران ظرفيت بالايي براي توليد گياهي اين ظروف دارد و مي‌توان با تغيير الگوي مصرف خانواده‌ها و وضع قوانين محدود كننده، توليد اين ظروف را ازچند كارخانه محدود فعال در حال حاضر به ده‌ها كارخانه مولد گسترش داد، اكنون قريب به پنج هزار كارخانه و كارگاه توليد ظروف يك‌بار مصرف در كشور وجود دارد، اين درحالي است كه تنها تعداد اندكي مجوز توليد اين ظروف را دارند .

 موارد استفاده:

 علاوه بررستورانها ، مراكز طبخ، آبميوه فروشي ها، بستني فروشي‌ها، پيتزافروشي‌ها، سلف سرويس ادارات و دانشگاه‌ها، پاي ظروف يك بارمصرف به ميهماني‌هاي خانگي هم باز شده است و بسياري ترجيح مي‌دهند هنگام پخش غذاي نذري و در مراسم هايي مانند جشن تولدهاي كودكانه دردسر شستشوي ظرف را به‌ كلي از برنامه حذف كنند و ازبشقاب و ليوان‌هاي رنگارنگ پلاستيكي استفاده كنند . طبيعي است كه وقتي كالايي اين چنين جاي خود را در سبد خانوار باز مي‌كند، با چند اطلاعيه بهداشتي مصرف آن محدودنمي‌شود، اما استفاده صحيح از اين پديده حداقل كاري است كه مي‌توان نسبت به آن اميدداشت. اما علاوه بر انواع پلاستيك‌هايي كه به عنوان ظروف يك بار مصرف در سرو چاي ياغذا مورد استفاده قرار مي‌گيرند، دسته‌اي ديگر از اين مواد به عنوان ظروف آشپزخانه،ظروف نگهداري غذا در يخچال، ظروف بسته بندي مواد غذايي به خصوص لبنيات مانند ماست وپنير و همچنين بطري‌هاي آب معدني استفاده مي‌شوند كه استفاده از اين ظروف نيزمستلزم رعايت نكات ايمني خاصي است.

 مواد اوليه تشكيل دهنده اين ظروف

 در ساخت ظروف پلاستيكي مختلف، مواد پليمري (نفتي) متفاوتي به كار برده مي شودبه عنوان مثال:

 ظروف نوشابه هاي گازدار از جنس پلي اتيلن تترافتالات ( PET ) مي باشد.

 شيشه هاي شيرخوري كودكان از جنس پلي كربنات )( PvC ) به دليل گران بودن پليكربنات ها اين نوع پليمرها كمتر در بسته بندي مواد غذايي استفاده شده و بيشتر درساخت شيشه هاي شير كودكان به كار مي روند.) ساخته شده اند.

 مواد اوليه ظروف بسته بندي لبنيات را جنس پلي اتيلن ( PE )، پلي پروپيلن ( PP ) و پلي استايرن ( PS ) تشكيل مي دهند.

 در ساخت ظروف يك بار مصرف از مواد پلي پروپيلن PP و پلي استايرن PS استفادهمي گردد.

 كيسه هاي پلاستيكي از جنس) پلي اتيلن PE (اين نوع كيسه ها به اشتباه تحتعنوان كيسه هاي نايلوني معروفند. شاخته مي شوند.

 قابل ذكر است اين مواد پلاستيكي مي توانند حاوي رنگ باشند كه در آن صورت ازرنگدانه پلاستيك استفاده مي گردد.  

 عوارض استفاده از ظروف يك بار مصرف غير استاندارد

 فرآيند توليد ظروف يكبار مصرف بايد كامل باشد تا اين ظروف از پليمري بي اثرتهيه شود و هيچ گونه مواد شيميايي كه در فرآيند توليد آن به كار رفته است از ظروفبه داخل مواد غذايي آزاد نشود . ظروف يكبار مصرف بايد از جنس « سلولز» كه پليمريطبيعي و مناسب است انتخاب شود اما هم اكنون ظروف موجود در كشور از پليمرهاي شيمياييتهيه مي شوند و چون دستگاه توليد اين ظروف نسبتاً كوچك و تقاضاي بازار زياد استگرايش زيادي به سمت توليد اين ظروف وجود دارد در حالي كه به هيچ وجه استفاده ازآنها براي مواد غذايي گرم مناسب نيست. ظروف يك بار مصرف بي‌رنگ و شفاف فقط برايغذاها و نوشيدني‌هاي سرد مناسب هستند و نبايد براي نوشيدني‌ها و غذاهاي داغ استفادهشوند. همچنين ظروف يك بار مصرف سفيد رنگ و فوم دار براي مواد غذايي سرد، گرم ومرطوب مناسب هستند، ولي براي مواد غذايي داغ نبايد استفاده شوند و استفاده از اينظروف مثلاً براي پيتزايي كه در دماي 140 درجه سانتيگراد طبخ مي‌شود، توصيه نمي‌شود . استفاده نابجا از ظروف پلي‌اتيلن(پلاستيكي) موجب آزاد شدن مواد آلي و تركيباتشيميايي موجود در ديواره ظروف و ورود آنها به داخل مواد غذايي مي‌شود كه مصرف آنهابراي سلامتي مضر است . در ساخت ظروف يك بار مصرف، به منظور جلوگيري از شكنندگيظروف، از مواد پلاستيكي لايزر استفاده مي‌شود. بنابراين اگر در درون اين ظروف آبجوش يا غذاي داغ مانند آش ريخته شود، اين مواد حل شده و وارد بدن مي‌شوند و به دليلداشتن تركيبات خاص منجر به بروز سرطان‌هاي مختلف مي‌شود. اين خاصيت به خصوص در موردظروف يك بار مصرف شفاف كه درصد بالاتري از مواد سرطان‌زا را دارا هستند و در جامعهكاربرد بيشتري هم دارند، بسيار حائز اهميت است . اصولاً جنس يك بار مصرف‌ها بهگونه‌اي است كه توانايي نگهداري رنگ را ندارند و هنگام تماس با چاي يا غذاي داغ رنگحل مي‌شود و يك لايه از آن همراه غذا يا چاي ميل مي‌شود. اما از آنجايي كه خوردنرنگ در هيچ شرايطي توصيه نمي‌شود،لذا ورود رنگ از ظروف به غذا و نهايتا به بدنانسان داراي عوارض زيان باري مي باشد.

 به چند مورد از عوارض شاخص ظروف يكبار مصرف غير استاندارد به شرح ذيل اشاره ميگردد

  -1 ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي، پس از آزبست و اشعه‌ايكس، يكي از عوامل جديبروز انواع سرطان و ساير بيماري‌ها محسوب مي‌شوند و به‌شدت سلامت انسان را تهديدمي‌كنند . به طور كلي پلاستيك‌ها، پليمرهايي هستند كه از سنتز مواد اوليه‌اي به ناممونومر تهيه مي‌شوند. مونومرها موادي سمي و براي سلامت انسان مضر هستند اگر اينفرآيند اصولي و مطابق با استانداردهاي لازم صورت گرفته باشد، مشكلي براي سلامتافراد به وجود نمي‌آورد.

  -2 ظاهراً سرطان زا بودن سرو موادغذايي در اين ظروف حتي در ادارات نيز بهفراموشي سپرده مي شود.(در حاليكه مصوبه دولتي در اين زمينه وجود دارد. (

  -3 مشكلات گوارشي و حتي بروز برخي بدخيمي‌ها از عوارض استفاده از اين ظروف ميباشد.

  -4 اين مواد خاصيت آلرژي زايي دارند.

  -5 اين ظروف دستگاه گوارش را مستعد عفونت‌ها مي سازد.

  -6 اين مواد به علت آزاد كردن مواد آلي و صنعتي به داخل آب يا غذا، انسان رادر معرض انواع سرطان قرار مي‌دهند.

  -7 استفاده دراز مدت ازاين ظروف باعث مشكلات گوارشي، خستگي و ناراحتي اعصاب ميشود .

 مهمترين ظروف يك بار مصرف 

 - 1 از ظروف پلاستيكي در ماكروويو استفاده نكنيد به خصوص غذاهاي حاوي روغن وچربي ، چون گرما و پلاستيك و روغن با هم تركيب شده ، كه نتيجه ي آن توليد سم ديوكسين است .

  -2 غذا نبايد بيشتر از ۲ ساعت در اين ظروف باقي بماند .

  -3 نور وحرارت آفتاب تركيبات خطرناك اين ظروف را آزاد مي‌كند و احتمال سرطان‌زايي در مصرف‌كنندگان را بالا مي‌برد.‌

  -4 اغلب مردم از اين خطرات و موارد استفاده هر كدام از اين ظرف‌ها بي‌اطلاع هستند و لازم است اطلاعات مربوط به موارد مجاز استفاده و ممنوعيت‌هاي آن به صورت اتيكت روي محصول درج شود.

  -5 تا حد امكان از ظروف يكبار مصرف استفاده نكنيد.

  -6 از بطري هايي استفاده كنيد كه قابليت شستشو و دوباره پر شدن را داشته باشد.

  -8 اولويت به ترتيب ظروف شيشه اي، فلزي، كاغذي و در نهايت ظروف )pet پلي اتيلنتري فتالات) هستند. البته ظروف پت به علت تجزيه ناپذير بودن آن به عنوان يك معضل زيست محيطي هستند و در نتيجه در اولويت آخر قرار مي گيرند. اما آزاد سازي مواد ازآنها به مراتب كمتر از ديگر مواد مي باشد.

  -9 ظروف يكبار مصرف بيرنگ و شفاف فقط براي غذا ها و نوشيدني هاي سرد مناسب هستند.

  -10 ظروف يكبار مصرف سفيد و فوم دار براي مواد غذايي سرد ،گرم (با دماي پايين حدود 65 درجه سانتي گراد)و مرطوب مناسب هستند.

  -11 براي مواد غذايي داغ از فويل هاي آلومينيومي استفاده شود. امروزه در جهان ظروف آلومينيومي جايگزين ظروف يكبار مصرف پت مي شوند.

  -12از ليوان هاي مقوايي ( سلولزي ) براي نوشيدن مايعات داغ استفاده كنيد .

  -13ظروفي را انتخاب كنيم كه داراي مجوز ساخت از وزارت بهداشت باشند.

  -14 استفاده مكرر از بطري هاي آب معدني و نوشابه عوارض زيان باري دارد.

  -15 ظروف يك بار مصرف پلاستيكي حتماً از مراكز معتبر كه از مواد اوليه مرغوب ومطلوب استفاده مي‌كنند بايد تهيه گردد.

  -16 اما در ميان تمام انواع ظروف يك بار مصرف شايد بتوانيم از بطري‌هاي آب آشاميدني به عنوان پرمصرف ترين انواع اين ظروف نام ببريم. بطري‌هايي كه در ماه‌هايگرم سال حتي اگر حاوي آب معدني نباشند، به طور مرتب از آب شهري پُر مي‌شوند و درون يخچال قرار مي‌گيرند تا آب خنك مصرفي خانواده را تامين كنند و در ديگر ايام هم براي نگهداري موادي چون آب ليمو و آب غوره مورد استفاده قرار مي‌گيرند . معمولا جنس اين بطري‌ها از PET است كه اگر اين مواد بيش از 6 ماه در اين ظروف نگهداري گردد، آلوده مي‌شود . بنابراين خانواده‌ها بايد از استفاده مكرر اين ظروف براي نگهداري آب دريخچال نيز خودداري كنند .

 ظروف يك‌بار مصرف گياهي چه ويژگي‌هايي دارد

 اين ظروف كه عمدتاً از نشاسته ذرت و گندم ، برنج ، سيب زميني و نيشكر تهيه مي‌شوند، اگرچه كمي گران‌تر از ظروف يك‌بار مصرف پلاستيكي هستند، اما نه‌تنها موادسمي و شيميايي ندارند بلكه طي چندين ماه در خاك تجزيه شده و حتي قابليت استفاده براي خوراك دام مي باشند. به منظور ترويج ظروف يك بار مصرف سلولزي و يا با پايهگياهي بايد امكان رقابت توليد‌كنندگان اين ظروف با ظروف پلاستيكي در كشور فراهمشود. بايستي با كمك هاي دولتي امكان رقابت ميان توليد‌كنندگان فراهم گردد تا باقيمت تمام شده كمتري اين ظروف به دست مصرف‌كننده برسد، در اين صورت هزينه‌هاي ناشي از عوارض استفاده اين ظروف به قبل از توليد انتقال مي يابد كه بسيار كمترو اقتصاديو در جهت تامين سلامت عمومي نيز مي باشد. . سالانه حجم گسترده اي از كيسه پلاستيكي در دنيا استفاده مي‌شود كه دولت‌ها با تصويب عوارض سنگين براي آنها، استفاده از اين كيسه‌ها را محدود كرده‌اند، در اين صورت مردم ترجيح مي‌دهند از كيسه‌هاي پارچه‌اي ويا كاغذي استفاده كنند. در حال حاضر در بيشتر كشورهاي توسعه يافته كيسه‌هاي خريد بهروش گياهي با نشاسته سيب‌زميني و برنج درست مي‌شود. در دنيا ضايعات ظروف يكبار مصرفگياهي را آسياب كرده و براي خوراك دام استفاده مي كنند ضمنا ظروف گياهي پايه طبيعي دارند و هيچ مشكلي در مقابل حرارت، نور آفتاب و يخ زدگي ندارند.