جزوه اسکیت نمایشی09121507825و اسکیت سرعت

جزوه اسکیت نمایشی 09121507825 و اسکیت سرعت
 

به نام آفریدگار

تهیه و گردآوری توسط مهدی مرادی

موضوع  : جزوه اسکیت نمایشی 09121507825

 

Stroking

(استروکینگ)

استروکینگ پایه و آغاز اسکیت نمایشی است. بهتر است این حرکت ابتدا در کنار میله زمین تمرین شود. برای انجام استروکینگ صحیح پاها ابتدا موازی هستند و به اندازه عرض شانه از هم فاصله دارند. استروک اول در شرایطی شروع می شود که هر دو زانو خم شده و همزمان با آن پای راست به اندازه تقریبی 45 درجه به خارج می چرخد. در حالیکه وزن بدن روی پای چپ منتقل شده و بدن روی یک پا به سمت جلو سر می خورد. پای راست به زمین با تمامی چرخ ها فشار می آورد. بنابراین برای شروع حرکت به جلو پای راست نیرو را تامین می کند و پای چپ عمل سرخوردن را برعهده دارد. اسکیت بازان باید قادر باشند مصافتی معادل سه برابر قد خود را سر بخورند. با برگرداندن هر دو پا در کنار هم به حالت اولیه حرکت به پایان می رسد. حالا سرخوردن را با پای دیگر تکرار کنید. این تمرین را تا زمانی که به حرکتی نرم، آرام و بی وقفه و پیوسته تبدیل شود ادامه دهید.

روی یک پا به جلو سر خورده و با استفاده از تکنیکی که قبلاً شرح داده شد با پای دیگرتان فشار بیاورید حالا کل تمرین را با پای دیگر تمرین کنید و در آخر همانطور که روی زمین به جلو حرکت می کنید با استرو کردن روی پای راست و چپ تمرین را کامل کنید.

 

 

 

Edges

(لبه ها)

به طور کلی لبه ها اساس اسکیت نمایشی اند و به منظور بالا بردن تکنیک تسلط بر آنها ضروری می باشد. پس به این منظور آموزش آنها باید از ابتدا آغاز گردد. سرعت، تعادل و کنترل همگی مهارتهایی هستند که بر اثر پر قدرت بودن لبه ها پدید می آیند. تمرین روی لبه ها و ارتقاء این مهارت مستلزم تلاش مستمر و دائمی است. اصولا دو لبه اصلی وجود دارد. خارجی و داخلی.

خارجی: پای راست و چپ از جهت جلو و عقب.

داخلی: پای راست و چپ از جهت جلو وعقب.

Forward outside edge (FO)

لبه خارجی در حرکت رو به جلو

پاها باید از وضعیت T حرکت را شروع می کنند، پای راست جلوی پای چپ و پاشنه پای راست مقابل برجستگی پای چپ قرار دارد و هر دو دست به موازات شانه ها باز هستند. هر دو زانو خم می شود و با وارد کردن فشار (Push off) بر روی لبه داخلی پای چپ و انتقال وزن بدن بر روی پای راست بر روی لبه خارجی در حرکت رو به جلو قرار می گیریم. پای آزاد که پای چپ است در پشت پای راست قرار می گیرد. سپس از پشت حرکت کرده و از کنار پای تکیه عبور کرده و در نهایت در جلو آن قرار می گیرد، حرکت با پای دیگر به صورت قرینه تکرار می شود.

 

 

Forward Inside edge (FI)

(لبه داخلی در حرکت رو به جلو)

پاها باید از وضعیت T درحالیکه پای راست در جلو و پای چپ در عقب بدن قرار دارد حرکت را شروع می کند. دست مخالف پای اسکیت (در این مورد دست چپ) در مقابل بدن قرار می گیرد. درحالیکه کف دست به طرف زمین است و مختصری به پایان فشار می آورد دست راست پشت بدن قرار گرفته و با دست چپ که در مقابل است در یک تراز نگاه داشته می شود. حالا هر دو زانو خم می شود و با وارد کردن فشار بر روی پای چپ و انتقال وزن بدن بر روی لبه داخلی پای راست در حرکت رو به جلو قرار می گیریم. پای آزاد از عقب حرکت کرده و از کنار پای اسکیت عبور کرده و در جلو و بالای پای تکیه قرار می گیرد. حرکت با پای دیگر به صورت قرینه تکرار می شود.

Back Outside edge (BO)

(لبه خارجی در حرکت رو به عقب)

پاها به طور موازی و با فاصله عرض شانه از هم قرار گرفتند، دستها در طرفین باز شده است، هر دو پا خم شده و وزن از روی دو پا روی پای چپ منتقل می شود تا بتوان با کمک پای چپ بر روی لبه پای راست در حرکت رو به عقب حرکت کرد. در هنگامی که وزن جابه جا می شود پای راست با فاصله 7 تا 8 سانتیمتر از روی زمین بلند شده و با نوک به عقب کشیده می شود حال با فشاری که بر روی لبه پای چپ وارد می شود می توان بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب روی یک قوس ملایم قرار گرفت. سپس پای چپ بلند شده در جلوی پای راست قرار می گیرد، دست چپ در جلو و دست راست در جلو بدن قرار دارد. تمرین باید به صورت قرینه تکرار شود.

Back Inside Edge (BI)

(لبه داخلی در حرکت رو به عقب)

پاها به طور موازی و با فاصله عرض شانه از هم قرار گرفته اند دستها در طرفین باز شده است، هر دو پا خم شده و وزن از روی دو پا روی پای چپ منتقل می شود تا بتوان به کمک پای چپ بر روی لبه داخلی پای راست در حرکت رو به عقب حرکت کرد. در هنگامی که وزن جابه جا می شود حال با فشاری که بر روی لبه پای چپ وارد می شود می توان بر روی لبه داخلی پای راست در حرکت رو به عقب روی یک قوس ملایم قرار گرفت. سپس پای چپ بلند شده در جلو پای راست قرار می گیرد، دست چپ در جلو و دست راست در پشت بدن قرار دارد. تمرین باید به صورت قرینه تکرار شود.

لبه خارجی پای راست در حرکت رو به جلو        RFO (Right Forward outside edge)

لبه داخلی پای راست در حرکت رو به جلو  RFI (Right Forward Inside edge)            

لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب RBO (Right Backward Outside edge) 

لبه داخلی پای راست در حرکت رو به عقبRBI (Right Backward Inside edge)         

لبه خارجی پای چپ در حرکت رو به جلو  LFO (Left Forward outside edge)          

لبه داخلی پای چپ در حرکت رو به جلو   LFI (Left Forward Inside edge)              

لبه خارجی پای چپ در حرکت رو به عقب   LBO (Left Backward outside edge)    

لبه داخلی پای چپ در حرکت رو به عقب  LBI (Left Backward Inside edge)            Cross Over

(کراس آور)

این حرکت به منظور سرعت گرفتن و دور زدن در گوشه های زمین و یا حرکت بر روی یک قوس می باشد. در این حرکت از هر دو لبه استفاده می شود و این حرکت را از هر دو جهت (خلاف عقربه های ساعت و جهت وافق عقربه های ساعت می توان انجام داد) در هنگام حرکت بر روی یک دایره (این دایره می تواند فرضی باشد) پای داخل بر روی لبه خارجی در حرکت است، پای بیرون با یک فشار به سمت زمین از جلوی پای داخل عبور کرده و بر روی لبه داخلی روی زمین قرار می گیرد. حال پای پشت را بلند کرده و به موازات پای دیگر در کنار آن بر روی زمین قرار دهید این کار می تواند دوباره تکرار شود.

Backward Cross Over

(بکوارد کراس آور)

این حرکت را باید دور یک دایره و یا یک نیمدایره انجام دهیم. برای دستیابی به مهارت در این حرکت باید این حرکت از دو جهت تمرین شود. صورتتان به سمت دایره باشد و بدن خود را به عقب کشیده و بر روی لبه خارجی حرکت کنید. حرکت در لبه خارجی را ادامه دهید. سمت چپ بدن شما به عقب بچرخد و پای آزاد به طرف بیرون و جلو باشد. پای آزاد خود را جلوی پای داخل به حالت ضربدر کشیده و وزن خود به سمت دایره بیاندازید وزن بدن را به پای جلو منتقل کرده و پای راست خود را بر روی لبه داخلی بیاندازید و پای چپ را دراز کرده و در طول این حرکت حالت بدن را حفظ کنید، پای راست را خم کنید و پای چپ را بکشید تا حرکت کامل شود. پاها را نزدیک کرده و حرکت پاها را تکرار کنید.

2 Foot Turns

(گردش های دو پا)

Mohawk (موهاک)

در این ترن جهت تغییر می کند (از جلو به عقب و یا از عقب به جلو) اما لبه تغییر نمی کند. موهاک انواع مختلف دارد. از متداول ترین موهاک ها Lei-rfi تغییر از لبه (تغییر از لبه داخلی پای راست در حرکت رو به جلو به لبه داخلی پای چپ در حرکت رو به عقب). معمولا از این موهاک قبل از پرش والس و سالپو استفاده می شود.

Choctaw (چاکتو)

در این ترن هم جهت وهم لبه تغییر می­کند. از متداول ترین چاکتوها lfo-rbi و lfi-rbo را می­توان نام برد.

 

 

One Foot Turns

(گردش های روی یک پا)

این گردش ها شامل گردش سه شامل 3 Turn-bracket-rockar-counter  (برکت، کانتر و راکت) می شوند که د رحقیقت گردش های پایه ای اسکیت نمایشی هستند. اجرای این گردشها بر روی هر دو پا، هر دو لبه و نیز هر دو جهت صورت می گیرد و این موضوع که گردش از کدام پا و کدام لبه شروع می شود و جهت چرخش به کدام سمت است، گردشهای مختلف را از هم متمایز می کند.

نکات مهم در مورد گردشهای یک پا:

زانوی پای اسکیت باز در هنگام شروع حرکت کاملا خم است و در لحظه گردش صاف می شود و بلافاصله پس از گردش مجددا خم می شود.

گردشهایی که اجرای آنها از حرکت رو به جلو شروع می شود. در ابتدای حرکت وزن بدن در جلوی کفش (کمی جلوتر از مرکز فریم) متمرکز است. در لحظه گردش، وزن بدن به عقب (عقب تر از مرکز فریم) منتقل شده و بلافاصله پس از گردش مجددا به جلو منتقل می گردد.

در گردشهایی که اجرای آنها از حرکت رو به عقب شروع می شود. در ابتدای حرکت وزن بدن در عقب کفش (کمی عقب تر از مرکز فریم) متمرکز است. درلحظه گردش وزن بدن به جلو منتقل شده و بلافاصله پس از گردش مجددا به عقب منتقل می گردد.

حالت سر و نگاه همواره به سمت جلو و رو به محلی متمرکز است که گردش صورت می گیرد.

 

Three Turn

(گردش 3)

Three Turn: گردش 3 روی یک پا انجام می شود و می تواند در حال حرکت رو به جلو یا عقب اجرا گردد. گردش در حرکت عادی بوده و اثری که روی زمین مب گذارد مانند عدد 3 انگلیس می باشد. در ابتدا از حرکت رو به جلو و لبه خارجی پای راست یا چپ شروع می شود و بعد به حرکت رو به عقب و لبه داخلی پای راست یا چپ می انجامد. گردش 3 در حرکت رو به عقب قدری مشکل تر می باشد و روی یک دایره انجام می شود.

Forward outside Three turn

(گردش 3 در حرکت رو به جلو روی لبه خارجی)

روی پای راست: از حرکت رو به جلو بر روی لبه خارجی پای راست شروع شده و به حرکت رو به عقب بر روی لبه داخلی پای راست خاتمه می یابد.

روی پای چپ: از حرکت رو به جلو لبه خارجی پای چپ شروع شده و به حرکت رو به عقب بر روی لبه داخلی پای چپ خاتمه می یابد.

آمادگی: پای آزاد در پشت پای تکیه قرار دارد و دست مخالف پای تکیه در جلو و دست دیگر در پشت بدن است. گردش به صورتی انجام می شود که حرکت بر روی لبه داخلی در حرکت رو به عقب خاتمه پیدا کند. پای آزاد در پشت پای تکیه باقی می ماند.

 

 

Forward in side Three turn

(گردش 3 در حرکت رو به جلو روی لبه داخلی)

روی پای راست: از حرکت رو به جلو بر روی لبه داخلی پای راست شروع شده و به حرکت رو به عقب بر روی لبه خارجی پای راست خاتمه می یابد.

روی پای چپ: از حرکت رو به جلو بر روی لبه داخلی پای چپ شروع شده و به حرکت رو به عقب بر روی لبه خارجی پای چپ خاتمه می یابد.

آمادگی: پای آزاد در پشت پای تکیه قرار دارد و دست موافق پای تکیه در پشت و دست دیگر در جلوی بدن است.

گردش: گردش به صورتی انجام می شود که حرکت بر روی لبه خارجی در حرکت رو به عقب خاتمه پیدا کند. پای آزاد در پشت پای تکیه باقی می ماند و در پشت پاشنه پاس تکیه قرار می گیرد.

Back outside Three turn

(گردش 3 در حرکت رو به عقب روی لبه خارجی)

روی پای راست: از حرکت رو به عقب بر روی لبه خارجی پای راست شروع شده و به حرکت رو به جلو بر روی لبه داخلی پای راست خاتمه می یابد.

روی پای چپ: از حرکت رو به عقب بر روی لبه خارجی پای چپ شروع شده و به حرکت رو به جلو بر روی لبه داخلی پای چپ خاتمه می یابد.

آمادگی: پای آزاد در جلوی پای تکیه قرار دارد و دست موافق پای تکیه در جلو و دست دیگر در جلوی پشت بدن است.

گردش: گردش به صورتی انجام می شود که حرکت بر روی لبه داخلی در حرکت رو به جلو خاتمه پیدا کند. پای آزاد در جلوی پای تکیه باقی می ماند. در انتها دست مخالف و دست موافق در عقب قرار می گیرد.

Back Inside Three turn

(گردش 3 در حرکت رو به عقب روی لبه داخلی)

روی پای راست: از حرکت رو به عقب بر روی لبه داخلی پای راست شروع شده و به حرکت رو به جلو بر روی لبه خارجی پای راست خاتمه می یابد.

روی پای چپ: از حرکت رو به عقب بر روی لبه داخلی پای چپ شروع شده و به حرکت رو به جلو بر روی لبه خارجی پای چپ خاتمه می یابد.

آمادگی: پای آزاد در پشت پای تکیه قرار دارد و دست موافق پای تکیه در پشت و دست دیگر در جلوی بدن است.

گردش: گردش به صورتی انجام می شود که حرکت بر روی لبه خارجی در حرکت رو به جلو خاتمه پیدا کند. پای آزاد در جلوی پای تکیه باقی می ماند.

 

 

Recognizing The Jump

(تشخیص جامپ ها)

بهترین راه تشخیص برای جامپ ها، پای بازیکن است. در اکثر جامپها حالت بالا تنه یکسان می باشد و از آنجا که کلیه جامپها فرود یکسانی نیز دارند تنها مرحله ای که جامپها را عمدتا از هم متمایز می کند مرحله تیک آف (Take Off) یعنی برخاستن از روی زمین می باشد.

پس اگر بتوانید بر روی این مرحله (که قبلا از قرار گرفتن بازیکن در هوا است) تمرکز نمایید تشخیص و تمایز جامپها برایتان ساده می شود.

Jumps

(پرشها)

پرشها بر دو نوعند:

1-     Edge Jumps: (پرشهای لبه ای) پرش هایی هستند که مرحله برخاستن (Take Off) در آنها از روی لبه کفش صورت می گیرد. پرش والس، اکسل، سالکو و لوپ از پرشهای لبه ای هستند.

2-     Toe-assisted jumps: (پرشهای پنجه ای) پرش هایی که مرحله برخاستن (Take of) در آنها به کمک ضربه زدن پنجه (toe) بر روی زمین انجام می شود. پرشهای تو لوپ، فلیپ، لاتز و هفت لاتز و هفت فلیپ جز پرشهای پنجه ای هستند.

اصول پرش : پرش در واقع از چهار بخش اساسی و کلیدی تشکیل شده است.

آمادگی (Preparation)

برخاستن (take off)

چرخش (Rotation)

فرود (Landing)

معمولا در این مرحله بازیکن از یکی از گردش ها برای ورود به پرش استفاده می نمایند.

آمادگی (Prepration)

آمادگی برای پرش دقیقا مشخص می سازد که بدن و دستها و پاها برای اقدام به پرش باید چه کاری انجام دهند. هر پرش آمادگی (حالت گیری و حرکت و شکل خاص) مربوط به خود را دارد.

برخاستن (Take off)

در یک پرش زانوها نیروی انفجاری اصلی را تشکیل می دهند که البته توسط دستها، بالاتنه، سر و در کل یک بدن متعادل، پشتیبانی می شود. بلند شدن در پرشهای لبه ای با پرش های پنجه ای متفاوت است.

چرخش (Rotation)

در پرش های پنجه ای آغاز گردش در هوا با ضربه ای است که پنجه (toe) به زمین وارد می کند اما در پرش های لبه ای آغاز گردش در هوا با افزایش فشار بر روی لبه است که پرش بر روی آن انجام می گردد. لیکن در تمام پرشها حالتی که بدن در هوا دارد مشابه و یکسان است. در واقع در هوا بدن حول یک محور گردش می کند. شانه ها و استخوان های لگن باید هم تراز و کاملا محکم نگه داشته شوند. محکمی دستها و پای آزاد بستگی به تعداد دورهای پرش دارد. به عبارت دیگر هر چه تعداد دفعات چرخش در هوا بیشتر باشد. بایستی بازوها و پاها محکمتر و نزدیکتر بهم نگه داشته شوند.

فرود (Landing)

اولین قدم در داستای یک فرود مناسب توقف به موقع چرخش در هواست. گرفتن حالت فرود توسط دستها و پای آزاد انجام می گیرد. البته حالتهای فرود ممکن است متفاوت باشند. ولی در تمام آنها استخوانهای لگن کاملا در راستای بدن، پای آزاد کشیده و سر و سینه  صاف و عضلات شکم و باسن منقبض می شوند.

Waltz Jump

(والس جامپ)

پرش از حرکت رو به جلو و از لبه خارجی پای چپ شروع می شود. پس از نیم دور چرخش در هوا به حرکت رو به عقب روی لبه خارجی پای راست می انجامد. دستها در هوا باز هستند و پای آزاد با شروع پرش با شروع پرش از پشت بدن به جلو پرتاب می شود تا آنجا که نسبت به سطح زمین به حالت افقی قرار می گیرد. فرود به سمت عقب کشیده می شود.

آمادگی (Prepration):

از گردش 3 خارجی پای چپ در حرکت رو به جلو شروع شده با پای چپ یک قدم بر روی لبه خارجی برای بلند شدن از زمین می گذاریم.

بلند شدن و چرخش (Take off & Rotation):

زانوی پای چپ کاملا خم است و دو دست در پشت بدن کشیده می شود. بدن را به سمت بالا کشیده و پای آزاد و دستها را به جلو پرتاب می کنیم. بدن به دنبال پاها بلند شده و دستها به ارتفاع پرش کمک می کند. پنجه (toe) آخرین قسمت کفش است که از زمین بلند می شود. در نقطه اوج پرش، پاها باید به صورت یک semi split با زانوهای صاف و دستهای باز به طرفین باشند.

فرود (Landing):

فرود بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب انجام می شود toe اولین قسمت کفش است که با زمین تماس دارد.

Salchow

(سالکو)

این پرش بر روی لبه داخلی پای چپ در حرکت رو به عقب شروع و پس از یک دور چرخش در هوا بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب خاتمه می یابد.

آمادگی (prepration)

آمادگی برای این پرش حرکت بر روی لبه داخلی پای چپ در حرکت رو به عقب است ورود به این آمادگی از طریق یک گردش سه (3 turn LFO) بر روی لبه خارجی پای چپ در حرکت رو به جلو است.

بلند شدن و گردش در هوا (Take off & Rotation):

پس از گردش سه (3 turn) پای آزاد در پشت پای تکیه قرار می گیرد. حرکت دست و پای راست (آزاد) هماهنگ با یکدیگر صورت می گیرد زانوی پای چپ (پای تکیه) برای شروع پرش کاملا خم شده و همزمان با آن دست و پای آزاد به حالت دورانی از کنار پای تکیه عبور کرده و به جلو کشیده می شود و وزن بدن در جلو کفش متمرکز است و دست و پای آزاد به صورت دورانی در کنار پای تکیه حرکت می کند و پرش با یک دور چرخش در هوا انجام می شود. پنجه (toe) آخرین قسمت  از قسمتی است که از زمین جدا می شود. پرش زمانی صورت می گیرد که استخوان های لگن (hips) در مقابل مسیر چرخش قرار بگیرد.

فرود (Landing):

فرود بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب صورت می گیرد.

Loop

(لوپ)

این پرش بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب شروع شده، پس از یک دور چرخش در هوا بر روی لبه خارجی پای راست خاتمه می یابد.

آمادگی (Prepration):

آمادگی برای این پرش حرکت بر روی لبه خارجی پای راست از عقب است. پای چپ (پای آزاد) در جلوی پای راست (پای تکیه) قرار دارد. دست چپ در جلو و دست راست در پشت بدن است. زانوی پای راست کاملا خم است.

سه حالت برای ورود به این آمادگی وجود دارد:

1.       از گردش سه بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به جلو (right forward inside 3 turn) شروع شده و در ادامه بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب قدم گذاشته می شود.

2.       از گردش سه بر روی لبه داخلی پای راست در حرکت رو به جلو (right inside forward 3 turn) شروع شده که پس از گردش حرکت رو به عقب و لبه خارجی پای راست خواهد بود.

3.       از موهاک داخلی پای راست در حرکت رو به جلو شروع شده و در ادامه بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب قدم گذاشته می شود.

بلند شدن و گردش در هوا (Take off & Rotation):

زانوی پای راست (پای تکیه) صاف شده دست راست از عقب به سمت دست چپ کشیده و هر دو دست در جلو سینه جمع می شوند. یک دورچرخش در هوا انجام می شود. در طول مدت چرخش در هوا پای چپ (آزاد) در جلوی پای راست قرار می گیرد.

فرود (Landing):

بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب صورت می گیرد.

Toe loop

(تو لوپ)

این پرش از روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقی به کمک ضربه زدن پنجه ای (toe) پای چپ به زمین آغاز شده بعد از یک دور چرخش در هوا بر روی لبه خارجی پای راست رو به عقب خاتمه پیدا می کند.

آمادگی (Prepration):

ورود به این پرش از طریق یک گردش سه از جلو بر روی لبه داخلی پای راست صورت می گیرد.

بلند شدن و گردش در هوا (Take off & Rotation):

وزن بدن از پای راست به پاس چپ منتقل شده و با پنجه پای چپ بر روی زمین ضربه زده و دو دست در جلوی بدن قرار گرفته و بازیکن یک دور چرخش در هوا انجام می دهد.

ورود (entry):

بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب می باشد.

فرود (Landing):

بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب خواهد بود.

Half flip

(هفت فلیپ)

این پرش تمرینی است به منظور آماده سازی بازیکن برای پرش فلیپ که البته در رقص پا (foot works) هم از آن استفاده می شود.

آمادگی (Prepration):

از گردش 3 بر روی لبه خارجی در حرکت رو به جلو بر روی پای چپ (Lfo 3 turn) شروع می شود.

برخاستن و گردش در هوا (Take off & Rotation):

پای چپ بر روی لبه داخلی در حرکت است و با ضربه زدن پنجه (toe) پای راست به زمین وزن بدن از پای راست به پای چپ منتقل شده، نیم دور چرخش در هوا انجام می گیرد.

فرود (Landing):

فرود بر روی پنجه (toe) پای چپ انجام شده و سپس بلافاصله با یک قدم بر روی لبه داخلی پای راست حرکت خاتمه می یابد.

Flip

(فلیپ)

این پرش از لبه داخلی پای چپ در حرکت رو به عقب و با کمک ضربه زدن پنجه پای راست به زمین شروع شده و پس از یک دور چرخش در هوا بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب خاتمه می یابد.

آمادگی (Prepration):

ورود به این پرش از طریق یک گردش سه از جلو بر روی لبه خارجی پای چپ و یا به وسیله یک موهاک از جلو بر روی لبه خارجی پای راست صورت می گیرد. این پرش تقریبا بر روی یک خط صاف صورت می گیرد.

برخاستن و گردش در هوا (Take off & Rotation):

وزن بدن از پای چپ به پای راست منتقل شده و با پنجه پای راست بر روی زمین ضربه زده و دو دست در جلوی بدن قرار گرفته و اسکیت باز یک دور چرخش در هوا انجام می دهد. در زمان چرخش در هوا پای راست به صورت ضربدر قرار می گیرد.

فرود (Landing):

بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب خواهد بود.

Half Latz

(هفت لاتز)

این پرش مشابه پرش فلیپ (flip) می باشد با این تفاوت که در مرحله برخاستن (Take off) از روی لبه خارجی انجام می شود.

آمادگی (Prepration):

از کراس اور  رو به عقب چپ، شروع می شود و پای چپ بر روی لبه خارجی نگه داشته می شود.

برخاستن و گردش در هوا (Take off & Rotation):

با ضربه زدن پنجه (toe) پای راست به زمین وزن بدن از پای جلو (چپ) به پای پشت منتقل شده و نیم دور چرخش در هوا انجام می شود.

فرود (Landing):

با پنجه پای چپ بر روی زمین فرود آمده و سپس بلافاصله با یک قدم بر روی لبه داخلی پای راست در حرکت رو به جلو حرکت تمام می شود.

Latz

(لاتز)

آمادگی (Prepration):

از کراس اور رو به عقب چپ شروع می شود و پای چپ بر روی لبه خارجی نگه داشته می شود.

برخاستن و گردش در هوا (Take off & Rotation):

با ضربه زدن پنجه (toe) پای راست به زمین وزن بدن از پای جلو (چپ) به پای پشت منتقل شده و یک دور چرخش در هوا انجام می شود.

فرود (Landing):

بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب صورت می گیرد.

Jump combinations

(پرش ترکیبی)

شامل دو پرش پی در پی است که پای فرود در پرش اول پای تکیه برای بلند شدن در پرش دوم خواهد بود. در پرشهای ترکیبی تغییر پا و تبدیل (turn) بین پرش اول و دوم وجود ندارد. معمولا پرش دوم در پرشهای ترکیبی پرش لوپ (loop) یا تو لوپ toe loop است.

پرش سالکو زمانی می تواند به عنوان پرش دوم در پرش های ترکیبی قرار گیرد که فرود در پرش اول بر روی لبه داخلی از عقب باشد.

از اشکالات شایعی که در این نوع پرش ها به وجود می آید سرعت و زمان بندی نامناسب بین پرش اول و دوم است. از دیگر اشکالات اجرای قوای پرش اول و اجرای ضعیف و کم ارتفاع پرش دوم است پس کیفیت در هر دو پرش می بایست به یک میزان باشد هر دو پرش باید قوی، با ارتفاع با حالت بدم مناسب و فرود مطمئن باشند، زانوی پای تکیه برای بلند شدن در پرش دوم نباید بیش از حد خم باشد.

فاکتورهای اساسی در پرشها:

پنج فاکتور برای یک پرش ایده آل مد نظر است:

1.       سرعت

2.       ارتفاع

3.       مسافت

4.       حالت بدن

5.       استحکام پا (عدم لغزش)

ارتفاع و مسافت یک پرش تحت تاثیر نیروهای ، vertical (عمودی)، horizontal (افقی) هستند که در زمان بلند شدن take off از زمین ایجاد می گردد اگر نیروی horizontal (سرعت) نسبت به نیروی vertical (انرژی آزاد شده از طریق دستها، زانو و مچ و پای آزاد) از شدن بیشتری برخوردار باشد نتیجتا پرش از مسافت زیاد و ارتفاع کمی برخوردار خواهد بود.

اگر نیروی vertical و horizontal بیشتر باشد برعکس پرش ارتفاع بیشتری نسبت به طولش انجام خواهد داشت.

چگونگی تسلط و تمرکز بر این نیروها مبحث طولانی و نسبتا پیچیده ای است که در جزوات بعدی به طور مفصل به آنها پرداخته می شود.

امکانات کمک آموزشی در پرشها تجهیزات زیر کمک شایانی به فراگیری سریعتر پرشها و پیشرفت روز افزون آن می کنند این تجهیزات باعث آرامش و امنیت نو آموزان و نیز پیشرفت سریعتر و مرتفع شدن اشکالات تکنیکی در افراد پیشرفته می شود.

اگر شما به عنوان یک مربی تا به حال از این وسیله استفاده نکرده اید توصیه می شود که تا قبل از آشنایی کامل با نحوه کار آن از این وسیله استفاده نکنید .

1-     هارنس (harness):

وسیله ای است کمک آموزشی به خصوص برای پرشهای دوبل و تریپل.

مزایای این وسیله 1.  نحوه زمان بندی مناسب بین مراحل مختلف یک پرش. 2. بالا بردن تمرکز بر روی عضلات در هنگام اجرای یک پرش. 3. فرود صحیح. 4. بالا بردن اعتماد به نفس بازیکن در انجام پرش.

2-     لوازم ایمنی (impact pads):

3-     دوربین فیلم برداری (video camera):

وسیله ای بسیار مفید است که در نشان دادن نقاط قوت و ضعف حرکات بخصوص در پرشها به نوآموزان و نیز بازیکنان حرفه ای و بر طرف کردن این نقاط ضعف به کار می رود.

4-     تمرینات خارج از زمین:

به طور بسیار چشمگیری به فراگیری و تقویت پرشها کمک می کند در ابتدا مربیان می توانند با آموزش پرش در خارج از زمین و دادن تمرینات مرتبط با آن پرش به پیشرفت نوآموز کمک شایانی بنماید.

Spiral

(اسپیرال)

اسپیرالها نیازمند انعطاف، تعادل و کنترل بالایی هستند. زمانی که اسپیرال به خوبی اجرا شود در زمره زیباترین حرکات اسکیت نمایش قرار دارد.

Forward Spiral

(اسپیرال در حرکت رو به جلو)

پس از مهارت کامل در سر خوردن روی یک پا می توان آموزش اسپیرال از جلو را شروع کرد. این حرکت از سرخوردن بر روی دو پا آغاز می شود. دستها در طرفین بدن قرار می گیرد. بالا تنه از قسمت کمر خم تا حدی که با پاها زاویه 90 درجه بسازد. پشت کاملا صاف و انحنای ملایمی به قسمت عقب دارد (arched) است. یکی از پاها به آرامی بلند شده و کاملا صاف به سمت عقب بالا کشیده می شود. وزن بدن در عقب فریم کفش متمرکز است.

پای تکیه کاملا صاف است. اسپیرال بر روی هر دو پا تمرین می شود. زمانی که اسکیت باز بر روی اسپیرال تسلط کامل پیدا کرد، می تواند این حرکت را از جلو بر روی دو لبه خارجی و داخلی تمرین نماید بدین صورت که حرکت را از استروکینگ رو به جلو یا کراس اور انجام دهد تمرینات خارج از زمین و کنار میله بار کمک شایانی به انعطاف پذیری انحنای پشت می نماید.

Back Spiral

(اسپیرال در حرکت رو به عقب)

این حرکت از سرخوردن بر روی دو پا در حرکت رو به عقب آغاز می شود. دستها در طرفین بدن قرار دارند. بالا تنه از قسمت کمر خم تا حدی که با پاها زاویه 90 درجه بسازد. پشت کاملا صاف و انحنای ملایمی به سمت عقب دارد (ached) است.

یکی از پاها به آرامی بلند شده و کاملا صاف به سمت عقب بالا کشیده می شود. وزن بدن در جلوی فریم کفش متمرکز است. پای تکیه کاملا صاف است. Spiral بر روی هر دو پا تمرین می شود.

فرهنگ لغات اسکیت نمایشی

فدراسیون اسکیت جمهوری اسلامی ایران

انجمن اسکیت نمایشی

Arabesqe (اربسک): همان اسپیرال Spiral است. با یک پا سر خورده و پای دیگر را از عقب به طور کشیده به موازات زمین بالا برده، بالا تنه صاف و کمر مقداری خم می شود.

Axel (اکسل): یک نوع پرش است. از لبه خارجی پای چپ در حرکت رو به جلو شروع شده و پس از یک دور و نیم چرخش در هوا با فرود بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب خاتمه می یابد.

Barrier (بار): دیواره اطراف زمین اسکیت را گویند.

Boot (چکمه یا رویه کفش اسکیت): آن قسمت از کفش که پا و مچ را در بر می گیرد، در کفشهای اسکیت حرفه ای جنس این چکمه ها از چرم مرغوب می باشد.

Bunny hop: یک نوع پرش ابتدایی است. از سرخوردن در حرکت رو به جلو شروع می شود با یک پا به سمت بالا پریده و پای دیگر را به جلو پرتاب کرده و سپس با پنجه به زمین ضربه می زند.

Bracket: یک تبدیل یک پا است از جلو به عقب و یا از عقب به جلو که در آن لبه تغییر کرده، بازیکن بر روی یک دایره فرضی در حال حرکت است و جهت گردش در این تبدیل خارج از دایره می باشد.

Camel Spin (کمل اسپین): از گروه اسپینها است در این نوع اسپین پای آزاد از عقب به طور کشیده به موازات زمین بالا برده می شود. شکم و بالا تنه در امتداد پای آزاد به موازات زمین هستند.

Centering (سنترینگ): توانایی نگهداری بدن در یک نقطه در زمان اجرای اسپین می باشد.

Change of edge (تغییر لبه): تغییر جهت از یک لبه به لبه دیگر می باشد.

Check (چک): حرکتی است که به کمک آن از پرش و چرخش اضافی در هنگام فرود و یا در انتهای اسپین جلوگیری می شود. به این منظور همواره شانه و استخوانهای لگن در یک راستا قرار می گیرد. عضلات شکم، پشت و باسن کاملا به داخل منقبض است.

Chief refree (مسئول فنی در بخش داوری): کسی که مسئولیت کار داوری در زمان برگزاری مسابقات و آزمون های سطح بندی را دارد.

Choreography (کاریو گرافی، طراحی برنامه): ترکیبی از پرشها، اسپینها، رقص پاها و حرکات ارتباطی که به طور برنامه ریزی شده از قبل به همراه موزیکی مشخص در یک زمان بندی معین ارائه می شود. معمولا این طراحی برنامه Choreography به عهده مربیان می باشد.

Combination Jumps (پرشهای ترکیبی): تعدادی پرش (حداقل دو پرش) که بدون تغییر لبه، اقدام اضافی و یا ترن که بلافاصله پشت هم اجرا می شود.

Combination Spins (اسپینهای ترکیبی): اسپینی است که در آن حداقل دو بار تغییر در پوزیشن (حالت بدن) به همراه یکبار یا بیشتر تغییر پا ایجاد می شود.

Compulsory figures (حرکت اجباری): ترکیبی از حرکات برنامه ریزی شده در الگوهای مربوط به figure-eight که شامل انواع مختلف گردشها، تغییرات لبه ای و استپ های مختلف هستند. این برنامه ها به منظورتوانایی کنترل بالا تنه و پاها، قدرت لبه ها و استفاده صحیح از کفش و فریم در اجرای لبه ها و حالت بدن انجام می شود.

Cross Overs: از حرکتهای پایه ای اسکیت است که هم رو به جلو و هم رو به عقب می باشد که در آن یک پا هل می دهد سپس به حالت ضربدر در جلوی پای دیگر قرار می گیرد. از این حرکت برای سرعت گرفتن استفاده می شود.

Double Jump: به پرشهایی اطلاق می گردد با دو دور چرخش (Rotation) در هوا دو دور است.

Edge (لبه): به حرکت بر روی یک انحنای فرضی با تغییر زاویه تیغه کفش (استفاده از لبه داخلی و یا خارجی) اطلاق می شود.

لبه خارجی پای راست در حرکت رو به جلو  RFO (Right Forward outside edge)

لبه داخلی پای راست در حرکت رو به جلو  RFI (Right Forward Inside edge)     

لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب RBO (Right Backward Outside edge) 

لبه داخلی پای راست در حرکت رو به عقبRBI (Right Backward Inside edge)         

لبه خارجی پای چپ در حرکت رو به جلو  LFO (Left Forward outside edge)         

لبه داخلی پای چپ در حرکت رو به جلو   LFI (Left Forward Inside edge)              

لبه خارجی پای چپ در حرکت رو به عقب   LBO (Left Backward outside edge)    

لبه داخلی پای چپ در حرکت رو به عقب  LBI (Left Backward Inside edge)           

Edge Jump: پرشی که از روی لبه کفش صورت می گیرد.

Flat (به معنای صاف): هنگامیکه بازیکن بدون استفاده از لبه خارجی و داخلی بر روی چرخهای خود و با استفاده از قسمت وسط چرخها بر روی یک مسیر مستقیم در حرکت می باشد.

Flip Jump: یک نوع پرش است. این پرش از لبه داخلی پای چپ در حرکت رو به عقب با کمک ضربه پنجه پای راست به زمین شروع و پس از یک دور چرخش در هوا بر روی لبه خارجی پای راست فرود انجام می گیرد.

Flying camel spin: یک نوع اسپین است و منشا آن پرشی است که فرودش کمل اسپین در عقب می باشد.

Flying sit spin: یک نوع اسپین است که بازیکن پس از انجام یک پرش در هوا به Sit spin (اسپین نشسته) ختم می شود.

Free side: آن قسمت از بدن که در سمت پای آزاد قرار دارد.

Free style: این اصطلاح در اسکیت نمایشی به کلیه چرخشها و پرشها اطلاق می گردد.

Free leg: پای آزاد، پایی که در هنگام سرخوردن بر روی زمین قرار ندارد.

Glide: به حرکت سر خوردن بر روی یک یا دو پا اطلاق می شود.

Inside edge: لبه داخلی

Lay back spin: یک نوع اسپین است که در آن بازیکن به وسیله انقباض عضلات باسن و شکم خود به داخل، پشت خود را کامل گرد کرده و سر خود را به پشت می اندازد.

Landing: فرود.

2Foot landing: فرود بر روی دو پا (از خطاهای پرش در داوری)

Lobe: این اصطلاح به استپهایی اطلاق می گردد که بر روی یک انحنا در حرکت هستند و ایجاد یک دایره فرضی بر روی یک زمین می کنند.

Long program: برنامه ای است که در آن بازیکن حرکات تکنیکی را به دلخواه خود انجام می دهد و حرکات الزامی در آن وجود ندارد و زمان آن نسبت به برنامه کوتاه مدت طولانی تر است.

Loop jump: از پرشهای لبه است. از لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب شروع شده پس از یک دور چرخش در هوا بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب خاتمه می یابد.

Lunge: در این حرکت بازیکن یک پای خود را به شدت خم کرده در حالیکه پای دیگر به پشت کشیده شده و ازطرف پهلو بر روی زمین کشیده می­شود و ازطرف پلوی داخلی ­کفش بر روی زمین­کشیده­می شود.

Lutz Jump: پرش لاتز یک نوع پرش است که از لبه داخلی پای چپ با کمک ضربه زدن پنجه (Toe) پای راست به زمین شروع شده پس از یک دور چرخش در هوا بر روی لبه خارجی پای راست فرود انجام می شود.

Mohawk: یک نوع ترن دو پا است که از جلو به عقب و برعکس ممکن است از حرکت بر روی یک لبه شروع شده و به حرکت بر روی لبه دیگر می انجامد.

Moves in the field: به حرکاتی اطلاق می گردد که تسلط بازیکن را بر روی لبه ها، تبدیلها (ترن ها) نحوه صحیح سرخوردن، کراس اورهای رو به جلو و عقب بالا می برد.

Outside edge: لبه خارجی

Presentation: امتیاز اجرا

Program: یک برنامه شامل یک سری حرکات گاریو گرافی شده هماهنگ با موزیک

Push-off: عمل حول دادن با یک پا و سرخوردن با پای دیگر را گویند.

Quad: یک پرش با 4 دور چرخش در هوا را گویند.

Required elements: مهارتهایی که بازیکن در یک برنامه کوتاه مدت ملزم به اجرا می باشد.

Reskate: تکرار مجدد حرکت، در زمان اجرای یک تست توسط بازیکن در صورتی که داور درخواست تکرار یک حرکت را بنماید.

Salchow: سالکو نوعی پرش است. شروع حرکت از لبه داخلی پای چپ صورت گرفته و پس از یک دور چرخش در هوا بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب ی انجامد.

Swizzle: همان 7 و 8 رو به جلو و یا رو به عقب است. ازتکنیک های ابتدایی درآموزش­اسکیت می­باشد.

Technica element: امتیازی که داور به بازیکن می­دهد نشانگر درجه سختی­وتمیزی­حرکت­می­باشد.

Three turn: نوعی تبدیل یک پا است در این تبدیل لبه تغییر می کند این تبدیل از جلو به عقب یا از عقب به جلو می باشد. در زمانی که بازیکن در حول یک دایره فرضی بر روی یک پا در حال حرکت است گردش در هنگام تبدیل (ترن) به سمت داخل دایره انجام می شود.

Toe jump: پرشهای پنجه ای است که مرحله برخاستن در آنها با ضربه زدن به زمین شروع می شود.

Toe loop: تو لوپ، یک نوع پرش است. شروع حرکت از لبه خارجی پای راست شروع می شود پس از یک دور چرخش در هوا بر روی لبه خارجی پای راست در حرکت رو به عقب می انجامد.

Toe pick: ترمز جلوی کفش های اسکیت.

 

 

 

 

  , bsa – باشگاه هخامنش , باشگاه آفتاب , پالایشگاه نفت آبادان , مهد کودک , تندرستی , سلامتی , سازمان تربیت بدنی , اداره تربیت بدنی , هیئت های ورزشی , هیئت های اسکیت , هیئت اسکیت تهران , ایران , تهران , رئیس فدراسیون , اسکیت مقدماتی , اسکیت پیشرفته , اسکیت سرعت , جمشید وزیری , دبیر فدراسیون , مربی بین المللی , داور بین المللی , مدرس بین المللی , زمین استاندارد اسکیت , پیست استاندارد اسکیت , نقشه زمین اسکیت , فدراسیون , کمیته های فدراسیون , حراست سازمان تربیت بدنی , حراست تربیت بدنی , روابط عمومی , لیگ نونهالان , لیگ بزرگسالان , انجمن سرعت , کمیته داوران , کمیته برگزاری لیگهای فدراسیون , پارک پردیسان , پارک گفتگو , پارک آب و آتش , پارک چیتگر , باشگاه انقلاب , باشگاه پرسپولیس , باشگاه استقلال , پارک های تهران , مسابقات اسکیت , مسابقات جهانی , مسابقات داخلی , مسابقات شهرداری , مسابقات آموزشگاهی , مسابقات سر مسابقات هاکی ,هیئت اسکیت تهران بزرگ فدراسيون اسكيت فدراسيون آمادگي جسمانيwww.ifsaf.com / www.iranskating.ir Iran Roller Skating Federation آموزش تضمینی اسکیت به صورت آکادمیک از پایه تا قهرمانی توسط مدرس و مربی رسمی فدراسیون اسکیت09121507825 کفش اسکیت سايت فدراسيونهاي جهاني فدراسيون هندبال	http://www.ihf.info  فدراسيون هاكي	http://www.fihockey.org  فدراسيون ووشو	http://www.iwuf.org  فدراسيون هنرهاي رزمي	http://www.martialarts.org  فدراسيون واليبال	http://www.fivb.org  فدراسيون نجات غريق	http://www.ilsf.org/  فدراسيون موتورسواري	http://www.fim.ch  فدراسيون اتومبيلراني	http://www.fia.com  فدراسيون قايقراني	http://www.canoeicf.com  فدراسيون فوتبال	http://www.fifa.com  فدراسيون شنا	http://www.fina.org  فدراسيون شمشيربازي	http://www.fie.ch  فدراسيون شطرنج	http://www.fide.com  فدراسيون سواركاري	http://www.horsesport.org  فدراسيون ژيمناستيك	http://www.fig-gymnastics.com  فدراسيون دوچرخه سواري	http://www.uci.ch  فدراسيون دو و ميداني	http://www.iaaf.org  فدراسيون وزنه برداري	http://www.iwf.net  فدراسيون چوگان	http://www.fippolo.com  فدراسيون كوهنوردي	http://www.theuiaa.org  فدراسيون گلف	http://www.internationalgolffederation.org  فدراسيون كشتي	http://www.fila-wrestling.com  فدراسيون كاراته	http://www.karateworld.org  فدراسيون جودو	http://www.ijf.org  فدراسيون تير و كمان	http://www.archery.org  فدراسيون تكواندو	http://wtf.org  فدراسيون تنيس روي ميز	http://www.ittf.com  فدراسيون تنيس	http://www.itftennis.com  فدراسيون بيس بال	-  فدراسيون بيليارد	-  فدراسيون بوكس	http://www.aiba.org  فدراسيون بسكتبال	http://www.fiba.com  فدراسيون بدمينتون	http://www.internationalbadminton.org/index.asp  فدراسيون اسكي	http://www.fis-ski.com  فدراسيون اسكواش	http://www.worldsquash.org  فدراسيون اتومبيلراني 	http://www.fia.com/                    خبرگزاريها ايرنا	http://irna.ir  ايپنا	http://ipna.ir  ايسنا	http://isna.ir  شبكه ورزش ايران	http://iransport.net                    زير مجموعه هاي سازمان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور	http://www.tanavar.ir  مجموعه ورزشی آزادی	http://www.azadisportcomplex.com  مجموعه ورزشی انقلاب	http://www.enghelabsc.com  کمیته ملی المپیک	http://www.olympic.ir  آکادمی ملی المپیک	http://www.olympicacademy.ir/                    سايت رسمي فدراسيونها فدراسيون آمادگي جسماني	http://www.ifsaf.com/  فدراسيون اسكواش	http://www.squash.ir/  فدراسيون اسكي	http://skifed.ir/  فدراسيون اسكيت	http://www.iranskating.ir/  فدراسيون بدمينتون	http://www.badminton.ir/  فدراسيون بدنسازي و پرورش اندام	http://www.bb-pl-sm.ir/  فدراسيون بسكتبال	http://www.iranbasketball.org/  فدراسيون بوكس	http://boxing.ir/  فدراسيون بولينگ و کیواسپرت	http://www.iranbcs.ir  فدراسيون بيس بال 	http://www.baseballiran.ir/  فدراسيون پزشكي ورزشي	http://main.iransportsmedicine.ir/  فدراسيون پهلواني و زورخانه اي	http://www.dalirestan.ir/  فدراسيون پينگ پنگ	http://www.iranpingpong.ir  فدراسيون تكواندو	http://www.iritf.org.ir/  فدراسيون تنيس	http://iritf.ir/  فدراسيون تيراندازي	http://www.irissf.ir/  فدراسيون تيروكمان	http://www.iran-archery.ir/  فدراسيون جانبازان و معلولين	http://www.irisfd.com/  فدراسيون جودو	http://www.irjudo.ir  فدراسيون چوگان	http://www.iranpolo.org  فدراسيون دوچرخه سواري	http://www.cfi.ir/  فدراسيون دو و ميداني	http://www.athletic.ir/  فدراسيون ژيمناستيك	http://www.gymnastic.ir/  فدراسيون سواركاري	http://www.feiri.ir/  فدراسيون شطرنج	http://www.iranchess.ir/  فدراسيون شمشيربازي	http://www.fencing.ir/  فدراسيون شنا	http://www.swimming.ir/  فدراسيون فوتبال	http://ffiri.ir/html/index.php  فدراسيون قايقراني و اسكي روي آب	http://www.icf.ir/  فدراسيون كاراته	http://irikf.ir/index.php  فدراسيون كشتي	http://www.iawf.ir/  فدراسيون كونگ فو	http://www.kungfufederations.ir/  فدراسيون كوهنوردي	http://www.mfi.ir/site/  فدراسيون گلف	http://www.golfir.com/  فدراسيون اتومبيلراني و موتورسواري	http://www.mafiri.ir/  فدراسيون نابينايان و كم بينايان	http://www.blindsports.ir/  فدراسيون ناشنوايان	http://www.dsf.ir/fa/index.php  فدراسيون نجات غريق	http://www.lifesaving.ir/  فدراسيون واليبال	http://www.volleyball.ir  فدراسيون ورزش مدارس	http://sport.ir/index.aspx?siteid=1&siteid=1&siteid=1&pageid=1157  فدراسيون ورزشهاي اسلامي زنان	http://sport.ir/index.aspx?siteid=1&siteid=1&siteid=1&pageid=1158  فدراسيون ورزشهاي بيماران خاص	http://www.sdsfiran.ir/fa/  فدراسيون ورزشهاي دانشگاهي	http://  فدراسيون ورزشهاي رزمي	http://  فدراسيون ورزشهاي روستايي	http://roostasport.ir/  فدراسيون ورزشهاي سه گانه	http://www.triathlon.ir/  فدراسيون ورزشهاي كبدي	http://irankabaddi.com  فدراسيون وزنه برداري	http://iwf.ir/  فدراسيون ووشو	http://www.wushufed.com/  فدراسيون هاكي	http://www.iranhockey.org/  فدراسيون همگاني	http://www.isfaf.com/  فدراسيون هندبال	http://www.irhandball.com/        , لوازم ورزشی
مدرس رسمی فدراسیون اسکیت
مربی بین المللی اسکیت هاکی(FIRS )
داور بین المللی اسکیت هاکی (FIRS )
مربی تخصصی درجه دو اسکیت سرعت
ماساژور تخصصی ورزشی
مربی آمادگی جسمانی عمومی و اختصاصی
مربی اسکیت نمایشی
مربي ورزش صبح گاهي
مربي ايروبيك
داور آمادگی جسمانی
داور اسکیت سرعت و اسکیت هاکی
 
دارای مدارک و امتیازات معتبر از :
-         آکادمی ملی المپیک
-         فدراسیون پزشکی ورزشی
-         دانشگاه علوم پزشکی ارتش
-         هیئت پزشکی ورزشی تهران
-         پایگاه ورزشی قهرمانی تهران
-         اداره برنامه ریزی ، تحقیقات و آموزش تهران
-         انجمن پزشکان درایران
-         هیئت ورزش های همگانی تهران
-         هیئت پرورش اندام تهران
-         مرکز سنجش فدراسیون آمادگی جسمانی و ایروبیک
-         کمیته آموزش فدراسیون اسکیت
-         تربیت بدنی علوم ورزشی دانشگاه تهران
موسس باشگاه اسکیت آزادهخامنش وشرکت دوتیم بانوان در لیگ برترکشوری در سال های 87 -86 - 85.
موسس دو تیم باشگاه آفتاب ، نونهالان دختر در لیگ کشوری 88 و کسب مقام های اول تا چهارم کشوری توسط این تیم .
یکسال عضو کمیته برگزاری لیگ های فدراسیون اسکیت .
مسئول ثبت نام و راه اندازی لیگ نونهالان کشور در سال 88.
سابقه مربیگری در زمین های اسکیت پارک ملت ، پارک گفتگو ، پارک پردیسان ، ورزشگاه کشوری ، دانشگاه تهران .
اخذ گواهینامه و شرکت دردوره های مدرسی و مربیگری آقای پائولو از کشور ایتالیا ، آقای ویتانن از کشور فنلاند ، آقای کریستوف از کشور فرانسه ، آقای گوردن از کشور استرالیا .
نویسنده کتاب های آمادگی جسمانی برای کودکان و نوجوانان و کتاب کار با وزنه.
ارائه برنامه های تمرینی برای آمادگی جسمانی فیتنس و لاغری و نیزPersonal Training
مدرس و مربی و داور فعال فدراسیون اسکیت .
 
مجری و راه انداز زمین اسکیت شهرستان جناح استان هرمزگان.
برای اطلاعات بیشتر به وب سایت های زیر مراجعه فرمائید .

www.skatingiran.com
www.iranskating.com

www.skatingiran.ir
www.varzesh1.com
Info@ iranskating.com
Info@ skatingiran.com
Info@ skatingiran.ir
Info@ varzesh1.com
1507825 – 0912    (مرادی)